مناسب ترین ورزش برای مغز!

این مطالعات جدید که در بهار سال جاری منتشر شده است، نشان می دهد که انجام ورزش هوازی (ایروبیک) که موجب افزایش ضربان قلب می شود و برای یک مدت زمان پشت سرهم انسان را به حرکت وا می دارد، تاثیر مفید قابل توجه ای بر سلامت مغز دارد.


نویسنده های این مطالعه در مقاله ای تحت عنوان 'ذهن و حالت روحی' نوشتند: انجام ورزش هوازی همانطور که برای قلب مفید است برای مغز نیز مفید است. برخی از فواید این ورزش مانند بهبود حالت روحی ممکن است در عرض چند دقیقه ظاهر شود اما بروز سایر فواید مانند تقویت حافظه می تواند چند هفته طول بکشد.


این بدان معنی است که بهترین نوع ورزش برای ذهن انجام هر نوع ورزش هوازی است که بتوان دست کم 45 دقیقه پشت سر هم انجام داد.


بدین ترتیب به لحاظ فوایدی که به دنبال آن هستید می توان یک پیاده روی سریع و یا دویدن آهسته را به زندگی روزمره خود اضافه کنید.
یک مطالعه پایلوت در خصوص افراد مبتلا به افسردگی شدید نشان داد که فقط 30 دقیقه پیاده بر تردمیل برای 10 روز متوالی موجب کاهش قابل توجه بالینی و آماری افسردگی می شود.


همچنین بر اساس مطالعه ای که به تازگی در مجله Physical Therapy Science منتشر شده است، انجام ورزش هوازی می تواند به افرادی که به افسردگی بالینی مبتلا نیستند کمک کند تا با کاهش سطح هورمون های طبیعی استرس بدن مانند آدرنالین و کورتیزول استرس کمتری احساس کنند.


مطالعه دیگری که ماه گذشته در این مجله انگلیسی منتشر شد، نیز نشان می دهد که ترکیب دو ورزش هوازی و استقامتی، بهترین نتایج را در پی دارد.
محققان هنوز مطمئن نیستند که چرا این نوع ورزش موجب تقویت مغز می شود اما مطالعات نشان می دهند که این تاثیر ناشی از افزایش جریان خون است که انرژی و اکسیژن تازه به ذهن انسان می رساند.


همچنین مطالعه دیگری که روی زنان مسن دارای علائم بالقوه زوال عقل انجام شد، نشان داد که انجام ورزش هوازی با افزایش اندازه هیپوتالاموس ارتباط داشت؛ هیپوتالاموس منطقه ای از مغز است که با یادگیری و حافظه ارتباط دارد.