گازوئیل زیستی می تواند جایگزین گازوئیل معمولی شود

میثم طباطبایی درباره ضرورت استفاده از بیودیزل در کشور اظهار کرد: بر اساس آمار رسمی، آلودگی هوا عامل مرگ 2 هزار و 900 تا 4 هزار نفر در سال تنها در شهر تهران است؛ عامل اصلی این آلودگی گازهای خروجی اگزوز وسایل نقلیه است.

رئیس کمیته سوختهای زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در پاسخ به این آلودگی و برای کاهش آن، دولت هر ساله روزهایی را در کشور تعطیل عمومی اعلام می‌کند اما راه‌های بهتری برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد که از آن جمله می‌توان به استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر نظیر سوختهای زیستی اشاره کرد.

به گفته طباطبایی، بازیافت روغنهای پسماند خوراکی و تولید بیودیزل یا گازوئیل زیستی از جمله راهکارهای موثری است که می‌تواند قدمی موثر محسوب شود.

وی ادامه داد: هر ساله در ایران صدها هزار لیتر روغن پسماند خوراکی تولید می‌شود که یا در سیستم فاضلات شهری دفع می‌گردد یا به صورت غیرقانونی در صنایع آرایشی بهداشتی (عمدتا جهت تولید صابون)، صنایع تولید خوراک دام یا در تولید شیرینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس کمیته سوختهای زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست تصریح کرد: این قبیل کاربردهای غیربهداشتی می‌‌تواند منجر به مخاطرات جدی نظیر بیماریهای پوستی و در موارد حاد، سرطان شود.

وی بیان کرد: از طرف دیگر دفع روغن پسماند خوراکی در سیستم فاضلاب نیز معضلاتی نظیر گرفتگی لوله‌ها و آلودگی شدید منابع آبی نظیر آبهای زیرزمینی و رودخانه‌ها را به دنبال دارد؛ حجم قابل توجهی از این روغنها قابل بازیافت و تبدیل شدن به سوخت بیودیزل است.

طباطبایی همچنین اظهار کرد: بیودیزل یک سوخت جایگزین و با هر نسبتی قابل اختلاط با گازوئیل نفتی است؛ علاوه بر این نیاز به اعمال هیچ تغییراتی در موتورهای دیزل و جایگاه‌های سوختگیری تا سطح اختلاط 20 درصد برای آن وجود ندارد؛ به عبارت بهتر، بیودیزل سوخت پایداری است که می‌تواند جایگزین سوخت گازوئیل با منشأ نفتی شود.