ارائه مشاوره‌های رایگان برای کاهش طلاق
 سازمان بهزیستی از سال‌ها قبل طرحی را برای کاهش طلاق در سراسر کشور اجرایی کرد. 
 
در راستای حفظ انسجام خانواده‌ها و پیشگیری از پیامدهای منفی طلاق و تاثیر آن بر شاکله خانواده این طرح اجرایی شد و تا حدود زیادی نیز موفق بود. 
 
در قالب این طرح، خدمات مشاوره‌ای و مددکاری به زوجینی که در آستانه طلاق قرار دارند ارائه می‌شود. خانواده‌ها می‌توانند از مشاوره‌های روانشناسی، روانپزشکی و حقوقی بهره‌مند شده و خدمات رایگانی را در این حوزه‌ها دریافت کنند. 
 
زوجین می‌توانند یا به صورت خود معرف به مراکز سازمان بهزیستی مراجعه کرده و درخواست دریافت خدمات مشاوره ارائه دهند و یا از سوی دادگستری برای دریافت مشاوره به سازمان بهزیستی کشور ارجاع داده شوند. 
 
در نخستین جلسه‌ای که خانواده‌ها برای دریافت خدمات روانشناسی و مددکاری حضور پیدا می‌کنند، خدمات به صورت انفرادی به زن و شوهر ارائه می‌شود. در این مرحله، مددکار با مشکلات زوجین آشنا شده و مشاوره‌های اولیه به آن‌ها ارائه می‌شود. 
 
در دومین جلسه اما، زوجین به همراه هم در کلاس‌های مشاوره حضور پیدا می‌کنند و میزان تعامل آن‌ها سنجیده می‌شود. 
 
پس از برگزاری ۲ جلسه کلاس و حضور زن و مرد در کلاس روانشناسی و مددکاری، اگر تشخیص داده شود که زوجین نیازمند دریافت خدمات حقوقی و یا روانپزشکی هستند، برای دریافت خدمات ارجاع داده می‌شوند. 
 
در نهایت اگر تشخیص داده شود که طلاق بهترین راهکار است در رابطه با سرپرستی فرزندان آن‌ها تصمیم گیری می‌شود و زوجین باید برای تعیین وضعیت سرپرستی فرزندان بار دیگر مشاوره حقوقی دریافت کنند. 
 
بسیاری از زوجین به دلیل آگاه نبودن از مسائل حقوقی و یا به خاطر مشکلات اندکی که با مشاوره‌های ساده، قابل حل است با یکدیگر دچار اختلاف می‌شوند. این اختلافات اگر از میان نرود، بدون شک می‌تواند منجر به جدایی زن و مرد شود. 
 
انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرایی شدن طرح کاهش طلاق به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می‌گوید: خانواده هایی که با یکدیگر اختلاف دارند و متقاضی طلاق هستند گاه با دریافت مشاوره،  می‌توانند به مشکلاتشان خاتمه دهند. 
 
وی می‌افزاید: ارائه مشاوره‌ها می‌تواند در کاهش طلاق موثر باشد و سازمان بهزیستی کشور نیز برنامه‌های جامعی را برای کاهش طلاق در دستور کار خود دارد. 
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آسیب‌های اجتماعی ناشی از طلاق می‌گوید: بدون شک با طلاق یک زن و مرد در صورتی که آن‌ها دارای فرزند نیز باشند، میزان آسیب‌های اجتماعی که آن خانواده را تهدید می‌کند بسیار زیاد است. از آنجایی که یکی از شعار‌های سازمان بهزیستی کشور همواره این بوده که پیشگیری بهتر از درمان است، ما نیز طرح پیشگیری از طلاق را با قدرت پیگیری می‌کنیم. 
 
محسنی بندپی با تاکید بر لزوم ارائه کمک به خانواده‌های در معرض آسیب می‌گوید: زمانی که به هر دلیلی زوجین طلاق می‌گیرند، لازم است پس از این اتفاق، مورد حمایت قرار گرفته و اگر فرزندی داشته باشند نیز نیاز است شرایط برای ارائه مشاوره به آن‌ها فراهم شود. 
 
در گذشته فاصله ازدواج تا طلاق ۵ تا ۷ سال بود، اما متاسفانه اکنون این فاصله به ۳ تا ۵ سال رسیده است و بر اساس اعلام سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به طور میانگین اکنون هر ۹ دقیقه یک طلاق در کشور به ثبت می‌رسد. 
 
برای کاهش آمار هر ۹ دقیقه یک طلاق تاکنون اقداماتی در دستور کار قرار گرفته که یکی از آنها، ارائه مشاوره‌های رایگان سازمان بهزیستی کشور بوده است.