برای خرید مدارس استیجاری چه مقدار بودجه نیاز است؟

فریدون واسعی مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه «آیا مدرسه می‌تواند برای تأمین هزینه‌های خود، قسمتی از فضای مدرسه را اجاره دهد؟»، اظهار داشت:‌ اگر آموزش و پرورش به آن فضا نیازی نداشته باشد؛ برای نمونه مدرسه‌ای باشد که دانش‌آموزان از 10 کلاس استفاده می‌کنند و آنجا 15 کلاس دارد و قابل تفکیک باشد، حال در این شرایط یک مؤسسه پیش‌دبستانی چند کلاس را اجاره کند، این منطبق با قانون است و اشکالی ندارد.

وی در خصوص «فعالیت تجاری در مدارس»، گفت: چنین فضایی نداریم؛ مگر کاربری آن تجاری باشد؛ یعنی مغازه‌ای داشته‌ایم و یا به ما صلح شده باشد، اما معمولاً در فضاهایی که داریم، شرط در قوانین فعلی این است که کاربری فضا حفظ شود. آموزش و پرورش به دنبال کار تجاری نیست وظیفه‌اش تعلیم و تربیت است ولی اگر فضای مازاد داشته باشیم، اشکالی ندارد اجاره بدهیم و از درآمدش استفاده کنیم.

واسعی افزود: بعضی مکان‌ها را می‌توان تغییر کاربری داد و ارزش افزوده ایجاد شود. این اقدام منطبق با قانون هم هست ضمنا در قانون بودجه سال 96، حکمی آمده است پس از اینکه لازم‌الاجرا شد، توسط مسئولان آموزش و پرورش اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش افزود: واگذاری، اعم از صلح و فروش، اجاره و واگذاری امانی است. معمولاً افراد یا ملکی را هبه کرده یا صلح می‌کنند، اما اگر با ما مشورت کنند، به آنها می‌گوییم صلح کنند.

واسعی در پاسخ به این پرسش که «برای خرید مدارس استیجاری چه مقدار بودجه نیاز است؟»، تصریح کرد: مدارس استیجاری اولویت اول آموزش و پرورش نیست؛ زمانی که قصد خرید داشته باشیم، آن را ارزیابی می‌کنیم، اما در حال حاضر ضرورتی برای اعلام عدد مورد نیاز برای خرید مدارس استیجاری نداریم.