تاثیر فوق العاده زیره در کاهش وزن

 زیره نیز مانند بسیاری از ادویه ها، قرن ها به عنوان دارویی طبیعی برای درمان انواع مشکلات سلامت مورد استفاده قرار می گرفته است. تحقیقات نشان داده زیره می تواند تاثیرات فراوانی روی بدن داشته باشد. زیره مانند گشنیز و رازیانه، یک ادویه بذری حساب می شود.
این ادویه منبعی سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند باعث کاهش خطر انواع مختلفی از سرطان ها، مشکلات قلبی عروقی، التهاب و دیابت نوع 2 شود.
بذر زیره در تحقیقات نشان داده می تواند رشد سلول های سرطانی را مهار کند، از سرطان روده در موش ها جلوگیری کند، اوره خون در حیوانات مبتلا به دیابت را کاهش و دفاع آنتی باکتریال و محافظت در برابر لخته شدن خون را افزایش دهد.

مدتی است که زیره به عنوان تسریع کننده روند کاهش وزن مورد توجه قرار گرفته است. برخی تحقیقات ادعا می کنند اضافه کردن زیره به برنامه غذایی، می تواند مزایایی برای کاهش وزن داشته باشد. با این حال به خاطر داشته باشید تنها یک غذا یا چاشنی نمی تواند حکم دارویی جادویی برای کاهش وزن را داشته باشد. در هر صورت برای داشتن کاهش وزن باید در انرژی دریافتی و انرژی که مصرف می کنید تغییر ایجاد کنید.

تنها اضافه کردن زیره به غذاها نمی تواند باعث کاهش وزن چشمگیری در شما شود. اما اضافه کردن زیره به یک برنامه غذایی متعادل و کم کالری می تواند به کاهش وزن کمک کند و یا  در کمترین حالت، حکم منبع اضافی آنتی اکسیدان برای بدن را داشته باشد.


اشتباه بزرگ در کاهش وزن

 تحقیقات درباره زیره و کاهش وزن

یکی از بحث های اصلی درباره زیره و کاهش وزن به تحقیقی در سال 2014 مربوط می شود که روی خانم های چاق و دارای اضافه وزن انجام شد.
در این تحقیق 88 خانم به مدت 3 ماه به دو گره تقسیم شدند: خوردن ماست با دو وعده در روز به همراه 3 گرم زیره، یا خوردن ماست به همراه دو وعده در روز بدون زیره.
تمام شرکت کنندگان مشاوره ای یکسان دریافت کردند تا جهت رسیدن به وزن دلخواه، غذای خود را 500 کالری کاهش دهند.
بعد از سه ماه محققان متوجه شدند گروهی که زیره مصرف می کردند نسبت به گروه دیگر کاهش وزن بیشتری داشته اند.

زیره چگونه می تواند کاهش وزن را سرعت ببخشد؟ کاهش وزن دکتر کرمانی

به صورت متوسط، گروهی که زیره مصرف می کردند از گروهی که زیره مصرف نمی کردند یک کیلو و نیم بیشتر وزن کم کردند. همچنین آنها در مقایسه با گروهی که زیره مصرف نمی کردند، مقدار چربی بیشتری هم سوزاندند.
در این تحقیق گروهی که زیره داشتند از بهبود چربی خون نیز بهره بردند. آنها بعد از سه ماه در مقایسه با گروهی که زیره مصرف نمی کردند سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون کمتری داشتند.
تحقیق دیگری که به تاثیر زیره و کاهش وزن پرداخت، مربوط به سال 2015 است. شرکت کنندگانی که اضافه وزن داشتند به مدت هشت هفته در یکی از سه گروه قرار داده شدند: مکمل زیره، مکمل ارلیستات و یک گروه شبه دارو.
دو گروه اول بعد از هشت هفته، نسبت به گروهی که شبه دارو می خوردند وزن بیشتری کم کردند. سطح انسولین افراد حاضر در گروه زیره، نسبت به دو گروه دیگر بسیار کمتر بود. این تحقیق نیز در نتیجه گیری خود اظهار داشت، زیره می تواند به کاهش وزن کمک کند.

این مکمل ها برای لاغری ممکن است نتایجی کوتاه مدت داشته باشند. اما استفاده بلند مدت از مکمل ها و تنظیم کننده های وزن توصیه نمی شود. به همین دلیل باید تحقیقات  بیشتری درباره اضافه کردن زیره به برنامه غذایی و تاثیر آن روی کاهش وزن انجام شود.

چگونه زیره می تواند باعث کاهش وزن شود؟

تحقیقاتی که در بالا به آنها اشاره شد نشان می دهند، زیره می تواند در کمک به کاهش وزن نقش داشته باشند. تحقیقات روی چگونگی تنظیم کاهش وزن توسط زیره همچنان ادامه دارد. اما تئوری های بالقوه ای مبنی بر اینکه چگونه این ادویه می تواند روی سوخت و ساز تاثیر بگذارد وجود دارد. برخی ترکیبات در زیره، مانند دیگر گیاهان، فیتواسترول ها نام دارند و می توانند به مسدود کردن و افزایش از بین بردن کلسترول از بدن کمک کنند.

شاید به همین دلیل است که در تحقیقات نیز گروه مصرف کننده زیره سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمتری داشتند. از دیگر دلایلی که می توان گفت زیره روی کاهش وزن تاثیر می گذارد، این است که این ادویه نیز مانند دیگر ادویه ها می تواند روی نرخ سوخت و ساز بدن تاثیر بگذارد. برای مثال افزایش تندی غذا نشان داده که می تواند مقداری روی سوخت و ساز بدن تاثیر بگذارد.
با اینکه این تاثیر کم است اما وقتی با دیگر تلاش ها برای کاهش وزن ترکیب می شود می تواند به بهبود پایین آوردن وزنتان کمک کند.

چگونه زیره بیشتری به برنامه غذایی خود اضافه کنیم؟

 

اهالی خاور میانه و هند نسبت به دیگر نقاط دنیا، زیره بیشتری در غذاهای خود استفاده می کنند. این ادویه را می توان به عنوان یکی از اجزای ادویه کاری به کار برد که همچنین در پخت برنج، گوشت و سرخ کردنی ها نیز کاربرد دارد.
اگر در پخت و پز خود زیاد از زیره استفاده نمی کنید، می توانید آن را روی سبزیجات پخته شده، تخم مرغ یا آجیل ها بریزید. زیره را همچنین می توانید به سس ها و چاشنی ها اضافه کنید.