هزینه گزاف زدودن تبلیغات محیطی از چهره شهر

گروه اجتماعی – بیش از50 تن پسماند کاغذی ناشی از تبلیغات نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین نوبت انتخابات شورای شهر در تهران جمع آوری شده است. 

به گزارش افکارنیوز،‌این حجم از پسماند کاغذی برای شهر تهران بسیار زیاد است و باید گفت که جمع آوری این میزان پسماند با بکار گیری بیش از 5 هزار نفر از نیروهای خدماتی شهرداری تهران و 600 دستگاه خودروی سواری سبک انجام شده و این نیروها در عرض 12 ساعت و با تلا ش فراوان توانستند  با جمع آوری انواع مختلف تبلیغات محیطی از قبیل کاغذ، پارچه و بنرهای پلاستیکی و شستشوی المان های شهری و ایستگاه‌های اتوبوس و سایر محل های نصب تبلیغات محیطی،‌چهره تهران را به حالت عادی بازگردانند.

نگاهی به تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و به ویژه شورای شهر نشان داد کسانی که وظیفه پخش و نصب تبلیغات را برعهده داشتند گویا اصلا توجیه نشده بودند زیرا افرادی که که برای انجام این کار به کار گرفته شده بودند متاسفانه تبلیغات را بر روی درخانه شهروندان،‌ تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی حاشیه خیابان ها،‌معابر و حتی بزرگراه ها،‌دیوارهای حاشیه ای بزرگراه ها و ... چسبانده بودند که چهره نازیبایی به شهر داده بود .

این در حالی است که بسیاری از نامزدهای عزیز انتخابات شورای شهر، حفظ محیط زیست و زیبایی شهر و قانون مداری و ... را جزو دغدغه های خود می دانستند فارغ از اینکه تبلیغات محیطی آنها هویت بصری شهر را مخدوش کرده و به حتم برای تمیز کردن این آثار نیروهای متعدد شهرداری باید علاوه بر صرف هزینه گزاف،‌زمان طولانی را برای نظافت شهر و زدودن تبلیغات نازیبای بصری انتخاباتی از چهره شهر صرف کنند.

نکته جالب اما وجود جایگاه های ویژه برای تبلیغات محیطی بود که متاسفانه تقریبا هیچ یک از نامزدهای انتخابات شورای شهر به این مساله توجهی نشان ندادند و تبلیغات آنها در تمام فضاهای عمومی شهر قابل رؤیت بود.

در کلان شهر تهران روزانه هفت هزار و 500 تن زباله تولید می شود که رقمی بین یک میلیارد و 95 میلیون تا یک میلیارد و 232 میلیون تومان بابت جمع آوری انواع پسماندها هزینه می شود و این رقم یعنی سالانه 400 تا 450 میلیارد تومان از بودجه شهر صرف جمع آوری زباله ها و پسماندهایی می شود که هرکدام از شهروندان نقش مهمی در تولید حداقل 790گرم از این میزان دارند. 

حال در نظر بگیرید به این حجم از پسماند پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر 50 تن دیگر افزوده شده و در نهایت نتیجه ای جز کار بیشتر برای نیروهای خدمات شهری و همچنین تحمیل هزینه بیشتر به شهر نداشته است. 

بر اساس هزینه یک میلیارد و 95 میلیون  تومانی جمع آوری و حمل هر تن زباله و پسماند در شهر تهران برابر است با 146 هزار تومان و بر اساس رقم یک میلیارد و 232 میلیون تومان هزینه جمع آوری هر تن زباله برابر است با 164 هزار و 266 تومان که با این حساب جمع آوری و حمل 50 تن پسماند مربوط به انتخابات مبلغی بین 7میلیون و 300 هزار تومان تا 8 میلیون و 213 هزار تومان به هزینه نهایی جمع آوری و حمل زباله پایتخت افزوده و این مبلغ را به یک میلیارد و 102 میلیون و 200 هزار تومان تا یک میلیارد و 240 میلیون و 213 هزار تومان افزایش داده است.