هزینه‌های آپارتمان نشینی
در این گزارش، به بیان برخی نکات مهم درباره هزینه های آپارتمان نشینی پرداخته شده است.
 
*هزینه‌های آپارتمان نشینی
 
هر کس آپارتمانی را خریداری می‌کند به نسبت‌مساحت قسمت اختصاصی خریداری خود در زمینی که ساختمان‌روی آن بنا شده یا اختصاص به ساختمان دارد مشاعا سهیم می‌شود.
 
امتناع از پرداخت هزینه
 
در صورت امتناع مالک یا استفاده‌کننده از پرداخت‌ سهم خود از هزینه‌های مشترک‌ از سوی مدیر یا هیئت مدیران‌ وسیله اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن مطالبه می‌شود.
 
هر مالک یا استفاده‌کننده ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی خود را نپردازد مدیر یا هیئت مدیران می‌توانند به‌ تشخیص خود و با توجه به امکانات از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برِق، گاز و غیره به وی خودداری‌ کنند و در صورتی که مالک و یا استفاده‌کننده همزمان اقدام به تسویه‌حساب نکند، اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیئت مدیران برای وصول وجه مزبور بر طبق اظهارنامه ابلاغ شده‌ اجراییه صادر خواهد کرد.
 
شکایت قضایی
 
در صورتی که عدم ارایه خدمات مشترک ممکن یا موثر نباشد، مدیر یا مدیران مجموعه می‌توانند به مراجع قضایی‌شکایت کنند. دادگاه‌ها موظف‌اند اینگونه شکایات را خارج از نوبت رسیدگی و واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به‌ مجموع ارایه می‌شود، محروم کنند و تا 2 برابر مبلغ بدهی به نفع‌ مجموعه جریمه کنند.
 
استفاده مجدد از خدمات، موکول به پرداخت هزینه‌های معوِق واحد مربوطه بنا به گواهی مدیر یا مدیران و یا به حکم دادگاه و نیز هزینه مربوط به استفاده مجدد خواهد بود.
 
مجازات بی تفاوت‌ها 
 
در صورتی که مالک یا استفاده‌ کننده مجددا و مکررا در دادگاه محکوم به پرداخت هزینه‌های‌ مشترک شود علاوه بر سایر پرداختی‌ها مکلف به‌ پرداخت مبلغی معادل مبلغ محکوم بها به عنوان جریمه است.