فواید نیش زنبور عسل

این نوع از درمان‌ها ریشه در طب سنتی دارند. زیرا در گذشته از نیش زنبور برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها استفاده می‌شده است اما یافته‌های اخیر می‌تواند عاملی برای ورود آن به حوزه علوم نوین گردد.

محققین بیان کرده‌اند نیش زنبور حاوی ترکیبات تاثیر‌گذار بر مفاصل بوده و سبب کاهش درد‌های مفاصل نیز می‌گردد. در همین راستا دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا نیز تأثیرات این ماده بر درد‌های کمر و پا را مورد بررسی قرار دادند. زهر ترشح شده حاوی آنزیم‌هایی چون اسید فسفاتاز، فسفولیپاز و هیالورونیداز می‌باشد.

برخی مواد موجود در زهر حشرات؛ مواردی که با حاشیه زرد نشان داده شده‌اند در زهر زنبور عسل نیز موجود می‌باشند.

بررسی‌های صورت گرفته نشان از تاثیر ۶۰ تا ۷۰ درصدی ماده سمی ترشح شده به‌وسیله زنبور عسل بر کاهش میزان درد در بیماران داشته‌است. دانشمندان اظهار داشتند در آزمایشات بعدی خود قصد بررسی اثرات این نوع درمان در مقایسه با دارو‌نما‌ها را نیز دارند.

در این پژوهش دانشمندان با استفاده از ترکیبات نیش زنبور به ماده‌ای ژل مانند دست یافته‌اند. این ژل قابلیت تزریق به مناطق دردناک کمر را خواهد داشت.

نتایج بررسی اثرات این درمان بر روی ۱۰۰بیمار در بیمارستان «گانگ دونگ» کره‌جنوبی و مقایسه اثرات آن با دارو‌نما‌های آب‌نمک نشان از بهبود چشمگیر نیمی از بیماران به‌وسیله نیش زنبور عسل داشت. محققین در پایان اظهار داشتند: «نیش زنبور عسل علاوه بر موارد ذکر شده برای درمان بیماری‌هایی همچون آرتریت‌ التهابی نیز مورد استفاده قرار بگیرد»