استان‌های دارای بالاترین و پایین‌ترین نرخ باسوادی معرفی شدند

علی باقرزاده در حاشیه جلسه نهضت سوادآموزی بخش مرزی داشلی‌برون گنبدکاووس واقع در شرق استان گلستان اظهار داشت: طی چهار سال اخیر، رشد سوادآموزی هر سال ۲. ۷۵ درصد بوده است.

وی افزود: این میزان رشد سوادآموزی در کشور، ۲. ۸ درصد میانگین جهانی است و همین رشد سبب شد تا فعالیت‌های سوادآموزی ایران مورد تقدیر سازمان فرهنگی یونسکو قرار گیرد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اضافه کرد: موفقیت‌های سوادآموزی در سایه تلاش مراکز یادگیری محلی، بسیج امکانات و نیرو‌ها و همکاری و تعامل دهیاران، شوراها، علما و روحانیون با آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی بوده است.

باقرزاده عنون اکرد: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ نرخ باسوادی کشور به ۹۴. ۷ درصد رسیده است و بر اساس آمار سرشماری سال ۹۵، هم‌اینک ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بی‌سواد در کشور وجود دارد که شامل اتباع خارجی و افراد آموزش ناپذیر و بخشی نیز افراد بی‌سواد بین ۱۰ تا ۴۹ سال هستند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: از مجموع بی‌سوادان مطلق کشور پیش‌بینی می‌شود یک تا یک و نیم میلیون بی‌سواد بین گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال باشند.

وی یادآور شد: هم‌اکنون استان‌های تهران، مازندران، البرز، سمنان و اصفهان با ۹۷ درصد باسوادی در صدر استان‌های باسواد کشور و سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و کردستان به ترتیب در رده‌های پایین باسوادی قرار دارند.

باقرزاده تن‌ها راه باسوادی را همکاری و تعامل نیروهای بومی و محلی با مراکز یادگیری در سراسرکشور دانست و تصریح کرد: دولت حمایت‌های مادی و لوازم‌التحریر رایگان در اختیار آموزش‌دهندگان و سوادآموزان قرار می‌دهد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی یادآور شد: به طور میانگین سالانه ۲ درصد دانش‌آموزان ورودی به مقطع ابتدایی به دلایل مختلف امکان ثبت‌نام ندارند که باید با بسیج همه نیرو‌ها و امکانات در ریشه‌کنی بی‌سوادی تلاش کنیم.