نقدهای تکراری را وارد فرایند مدیریت شهری نکنیم

مهندس پژمان پشمچی زاده در واکنش به اظهارات اخیر وزیر محترم راه و شهرسازی گفت : جناب آقای آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی کشور در گفتگویی با جریده ای محترم، در ادامه مصاحبه های ایام انتخابات و البته با همان ادبیات تند و نه در خور مقام عالی وزارت ، مجددا به نقد فعالیت های شهرداری تهران پرداخته اند که بیشتر حاکی از نگاه مشتاقانه ایشان به صندلی شهردار تهران است تا دغدغه های مسئول عالی شهرسازی کشور و البته بزرگترین مانع ، در تحقق آرزوی بزرگ وزیر  را، اول باید در کارنامه دو دوره وزارت ایشان جستجو کرد و دوم ، در عدم اقبال مردم و به ویژه کارکنان شهرداری تهران به ایشان ، که مدام می کوشند خدمات دهها هزار نفر کارگر ، کارشناس ، مدیر ، مشاور و پیمانکار، شورائیان و شورایاران فعال در مدیریت شهری را کم اثر و بی ارزش جلوه دهند ، نهاد اثر گذاری که خدمات شبانه روزی و بی وقفه آن ، تهران را به شهری مقبول و در تراز جهانی مبدل کرده است .  

مطالب عنوان شده توسط جناب آقای آخوندی مثل همیشه از چند ویژگی برخوردار است ، اول تلاش می کنند با تکیه بر عارضه های ناشی از چند دهه انباشت تکالیف به زمین مانده دولت ها ، همچون" آلودگی هوا و ترافیک"  تهران را شهری بی کیفیت جلوه دهند و  البته همانند مصاحبه های قبلی هیچ اشاره ای به ایفای نقش شهرداری، بیشتر از تکالیف مصرح قانونی و سهم قابل توجه قصور سایر نهاد ها در رفع این گونه مشکلات نمی نمایند .  

دوم جناب آقای وزیر ،  به راحتی از سلسله مراتب مسئولیت در امر تعیین راهبرد ها و سیاست گذاری از سطوح ملی تا مقیاس محلی عبور می کنند ، که اوج آن در انتقاد از مبانی طرح جامع و ضوابط طرح تفصیلی و سیاست های بخش مسکن ، مانند ظرفیت جمعیت پذیری ، مساحت محدوده شهر و حریم ، ضوابط ساخت و ساز و  نحوه تعیین تراکم در احداث بنا و الگوی ساخت واحد های مسکونی و تعداد واحدهای خالی موجود در تهران و کشور است که شهروند عادی ناآشنا ، با توزیع وظایف ملی و محلی را به این باور می رساند که مسئولیت همه کاستی ها در بخش مسکن و شهرسازی متوجه شهرداری ها و به ویژه شهرداری تهران است .  

سوم : به  قیاس مع الفارق ماموریت های مختلف برنامه  های توسعه بپردازند، تا موفقیت های شهرداری تهران را در تحقق برنامه ها کم اثر جلوه داده و بخشی از موفق ترین  اقدامات را ضد توسعه معرفی نمایند که از آ ن جمله می توان به مقایسه بزرگراه ها و تونل های شهری با ساخت خطوط مترو اشاره کرد،  که از قضا هر دو ضروری و در عین حال از شاخص ترین و موثرترین اقدامات شهرداری در سالهای اخیر بوده است ، هرچند باور پذیری این اظهارات برای میلیون ها شهروند تهرانی که هر روز در پانصد و پنجاه کیلومتر از بزرگراه های تهران تردد می کنند و شاهد پیشرفت قابل توجه خطوط مترو هستند دشوار ، برای ده ها هزار کارگر و مهندس و مشاور و پیمانکارانی که هم اکنون نیز در زیر زمین در سه شیفت کاری فعالیت دارند ناگوار است.   

ایشان با ارائه آمار غیر واقعی از صدور پروانه های ساختمانی در تهران که در ماهیت هیچ معنایی بجز روند نوسازی در شهر ، بر اساس درخواست شهروندان از شهرداری به عنوان مرجع صدور پروانه ندارد و طبعا بر مبنای ضوابط طرح تفصیلی صورت می گیرد ، تلاش می کنند چهره ای قانون گریز از شهرداری به نمایش گذارند ، در حالیکه از همه کس بهتر میدانند به دلیل رکود در صنعت ساختمان، پروانه های ساختمانی نسبت به 5 سال پیش نزدیک به 70درصد کاهش پیدا کرده و در عین حال بیشترین صدور پروانه در بافت های فرسوده که از معافیت کامل عوارض ساختمانی برخوردارند ، در مناطقی همچون 9 و 10 و 13 و 14 و 15 صادر شده است .  

جناب  آقای آخوندی! در کشوری که وزارت راه و شهرسازی دغدغه تهیه سند ملی شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی را ندارد و نهایتا در همین دو سه ماه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل این غفلت به صرافت تهیه این سند می افتد چگونه می توانید از بی توجهی دستگاه  های اجرایی مانند شهرداری به الگوی معماری ایرانی اسلامی صحبت کنید؟  

جناب آقای آخوندی ! ممکن است در ایام سیاست زدگی ، که شاخص های علمی و تجربی و کارشناسی جای خود را به اغراض فردی و گروهی داده اند ،  بخشی از جامعه دچار نسیان و فراموشی مقطعی شوند و حتی جنابعالی نیز در طبقه 15 ساختمان وزارت ، چشم بر مناظر روح نواز و فضای سبز تپه های عباس آباد و اثر جهانی پل طبیعت ببندید ، اما بدانید مردم در نهایت قاضیان شایسته ای  هستند .

 

ممکن است بعضی ها با اعداد و ارقام و سرانه های خدماتی هفت گانه و فضای سبز آشنا نباشند ، ممکن است ندانند که شهرداری فراتر از اعداد پیش بینی شده در طرح جامع تهران (مصوب 1386 )، برای افق طرح در سال  1404 عمل کرده است،  اما هر روز شاهد  تغییرات و تحولات مثبتی در کوچه و محله و شهرشان هستند ، هر روز فرزندانشان از هزاران زمین چمن مصنوعی و صدها سالن ورزشی و استخر و سرای محله هایی که به تعداد 354 محله شهر تهران ساخته شده اند ، استفاده می کنند و کودکانشان از قریب 3000 پارک و بوستان محلی و رود دره های مصفایی که بخشی جزئی از دستاوردهای شهرداری تهران است ، لذت میبرند و اهالی فرهنگ در سالن های سینما و تئاتر که در این چند سال به بهره برداری رسیده و زندان هایی که به باغ موزه های فاخر تبدیل شده اند ، شاهد رویدادهای هنری در کوچه پس کوچه های پامنار و عودلاجان و دروازه غار و سی تیر و میدان مشق به مدد اقدامات بازآفرینی شهری شاهد طپش دوباره نبض زندگی در " طهران قدیم " هستند . 

شهروندانی که هر صبح و شام از صدها کیلومتر خطوط مترو بهره می برند و بر خلاف جاده های نا ایمن کشور در شبکه راه های شهر تهران که به دوربین های هوشمند و مدیریت شبکه مجهز می باشند از ایمنی قابل قبولی برخوردارند و گاه و بیگاه مسافرانی از شهرها و کشورهای دیگر هستند که به یاد همه ما بیاورند که شهر تهران قابل مقایسه با گذشته نیست . 

جناب آقای آخوندی شما پس از دو دوره وزارت چه چیز را برای مردم به یادگار گذاشته اید؟