کشف یک دلیل جدید برای کچلی
محققان دانشگاه کالیفرنیا طبق روال همیشگی در حال بررسی نقشی بودند که سلول های ایمنی ضدالتهاب به نام ترگز (Tregs) در سلامت پوست ایفا می کنند. آنها شیوه ای برای خارج کردن موقتی آن سلول ها از پوست موش های آزمایشگاهی پیدا کردند اما متوجه اتفاقی غیرمنتظره شدند: مو دیگر دوباره رشد نکرد.

پیش از این چنین تصور می شد که سلول های بنیادین موجب رشد دوباره مو پس از ریزش هستند اما کشف جدید نشان می دهد که این اتفاق تنها زمانی رخ می دهد که سلول های ترگز وجود داشته باشند.

به گفته یکی از محققان «فولیکول های موی ما همواره در حال بازیافت هستند. وقتی یک تار مو می ریزد تمام فولیکول های مو باید به رشد خود ادامه دهند. قبلاً فکر می کردیم این فرایند کاملاً به سلول های بنیادین ربط دارد اما این‌طور به نظر می رسد که سلول های دیگری نقش اساسی ایفا می کنند. به طوری که اگر این نوع از سلول ایمنی را از پا درآورید مو دیگر رشد نمی کند. گویا سلول های بنیادین و ترگ ها با هم رشد و تکامل پیدا کرده اند به طوری که ترگ ها نه تنها از سلول های بنیادین در برابر التهاب محافظت نمی کنند بلکه در احیای آنها نقش دارند.»

محققان معتقد هستند که کمبود در این سلول ها می تواند مسئول بیماری آلوپسیا آره اتا یا طاسی منطقه ای باشد که یک بیماری ناشی از ضعف سیستم ایمنی است. درحالی که نقش سلول های ترگ در گذشته اساساً به تنظیم سیستم ایمنی محدود می شد و عملکرد بد آن‌ها منجر به حساسیت دادن به بادام زمینی و دیگر مواد غذایی یا موردحمله واقع شدن سیستم ایمنی می شد.

آنها با استفاده از تکنیک های پیچیده تصویربرداری توانستند نشان دهند که ترگ ها چگونه در ابتدای فرایند رشد دوباره مو پیرامون سلول های بنیادین فولیکول جمع می شوند. وقتی آنها از پوست خارج شوند این اتفاق مانع رشد مجدد مو می شود اما تنها در صورتی که طی سه روز از اصلاح مو این خارج سازی صورت گیرد. اگر پس از این سه روز سلول های ترگ از پوست برداشته شوند، مو باوجود غیاب سلول های موردنظر به رشد معمولی خود ادامه می دهد.

نکته جالب این پژوهش این است که بر خلاف تصور محققان سلول های بنیادین و سلول های ایمنی برای آنکه فرایند احیای مو را به درستی انجام دهند باید با یکدیگر کار کنند.