جای جوش را با گیاهان دارویی درمان کنید

جوش‌ها و بعد از برطرف شدن آن جای جوش یکی از مشکلاتی است که ممکن است بارها در طول زندگی با آن برخورد داشته باشیم. جوانان تازه به بلوغ رسیده، زنان قبل از دوران قاعدگی و ... از جمله دسته‌های پرشمار درگیر با جای جوش‌های صورت هستند. با دانستن و آگاهی از این که دلایل به وجود آمدن این جوش‌ها چیست می‌توان به سمت درمان صحیح آن‌ها پیش رفت.

جای جوش چگونه پدیدار می‌گردد؟
مانند هر نوع جای زخم دیگر در اثر آسیب روی پوست است. مشکل اسکار آکنه این است که ابتدا یک جوش بوده است. این بیماری بر روی پوست با تولید چربی طبیعی در غدد سباسه شروع می‌شود. باکتری‌های مسبب جوش، این چربی را متابولیز می‌کنند که پوست را تحریک می‌کند و سپس فولیکول مو مسدود شده و ذرات در آن جمع می‌شوند.
ذرات به لایه عمیق‌تر پوست به نام درم نفوذ می‌کنند و توسط بدن به عنوان ماده خارجی محسوب می‌شوند. بدن با پاسخ التهابی اقدام به رهایی از این ماده خارجی می‌نماید و در این زمان آکنه بر روی پوست پدیدار می‌شود.
بدن برای رهایی از شر ماده خارجی با پاسخ التهاب تلاش می‌کند که منجر به آسیب در پوست می‌شود و سپس هنگامی که بدن کلاژن بیشتر برای ترمیم آسیب پوستی تولید می‌کند، به اسکار (جای زخم) تبدیل می‌شود.

درمان جای جوش با گیاهان دارویی
بخش اول
محققین پس از تحقیقات بسیار دریافته‌اند که راه حل درمان جای جوش درون طبیعت یافت می‌شود. یکی از پژوهشگران طب سنتی درباره درمان جای جوش توسط گیاهان دارویی می‌گوید:

    استفاده از ترکیب لیموترش، نمک دریا و آب برای شستشوی صورت به دلیل خاصیت ضد میکروب و آنتی باکتریال در درمان جای جوش بسیار مؤثر است. همچنین استفاده از گلاب ناب برای پاک کنندگی پوست و ماسک ریشه گیاه سوسن چلچراغ به همراه گلاب برای از بین بردن جای جوش مفید است.
    در جایی دیگر این پژوهشگر عنوان می‌کند که بهترین درمانگر جوش و جای جوش استفاده انواع سفیداب‌ها مانند قلع، روی، نقره و کف است.
    استفاده از ماسک پوست لیمو ترش به همراه عسل روزانه 10 دقیقه بر روی پوست، همچنین مصرف ماسک پودر صندل سرخ به همراه گلاب 15 دقیقه بر روی پوست در درمان این عارضه پوستی بسیار مفید است.

بخش دوم
موارد ذکر شده در بالا به ندرت در خانواده‌ها و سبد غذایی‌شان یافت می‌شود ولی همچنان طبیعت دست یاری خود را برای درمان این بیماری پوستی از بیماران کوتاه نکرده است. با 4 ماده معجزه گر زیر در درمان جای جوش همراه ما باشید.

عصاره لیموترش: اگر جای جوش‌هایتان خیلی تیره است، پس عصاره لیمو ترش را امتحان کنید. آب لیمو ترش تازه را به قسمت‌هایی که می‌خواهید بمالید، و صبر کنید تا پوست همه آب را جذب کند. وقتی که کاملاً پوست آب لیمو را جذب کرد، پوستتان را با آب سرد بشویید. آب لیمو ترش با روشن کردن پوست، جای جوش‌های تیره را کمرنگ و کمک می‌کند این تیرگی‌ها کمتر به چشم بیایند.

شنبلیله: می‌توانید خیلی راحت خمیری از پودر دانه‌های رسیده شنبلیله و آب تهیه کنید و مانند ماسک بر روی صورتتان قرار دهید. تا جایی که می‌توانید تحمل کنید اجازه دهید این خمیر روی پوستتان باقی بماند اگر لازم بود دوباره این کار را تکرار کنید. یا اینکه می‌توانید چند دانه شنبلیله را در مقداری آب بجوشانید، با هم ترکیبشان کنید و وقتی که سرد شد آن را به صورتتان بمالید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید. شنبلیله برای پوستتان معجزه خواهد کرد.


آلوئه ورا: از این گیاه معمولاً برای کمک به درمان جای زخم استفاده می‌شود، پس تعجبی ندارد که این گیاه برای درمان جای جوش‌های ناخوشایند بسیار مؤثر باشد. دست‌هایتان را به مقدار کمی عصاره آلوئه ورا آغشته کنید و اگر می‌توانید آن را هرروز به پوستتان بمالید. با انجام اینکار تا حد زیادی می‌توانید جای جوش‌ها را از بین ببرید، و نیز از شیوع مجدد جوش پیش گیری کنید.
روغن زیتون: برای چند هفته، یا در صورت لزوم چند ماه، این روغن را بر روی قسمت‌هایی از پوست که جای جوش دارد ماساژ دهید. این روغن مانند مرطوب کننده طبیعی عمل می‌کند و سطح پوست شما را نرم می‌کند، وجای جوش‌ها بسیار کمرنگ می‌شود.

با استفاده از جوش شیرین نیز می توان جای جوش را از بین برد. برای آشنایی با چگونگی عملکرد جوش شیرین بر پوست به مقاله زیر رجوع کنید.




در مصرف این مواد زیاده روی نکنید
مصرف موز، نارگیل، مربا، فلفل، بادنجان، ارده شیره، کنجد، عسل، چیپس، پفک، غذاهای صنعتی، غذاهای چرب، خامه، سس، شیرینی‌های قنادی و زرده تخم مرغ و همچنین استحمام و شستشو بیش از حد با آب گرم و مصرف لوازم آرایشی و کرم‌های نامناسب در افراد مبتلا به جوش، جای جوش و اسکار موجب تشدید عوارض می‌شود.