واکنش معاون شهردار تهران به نطق پیش از دستور رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری

محمد سالاری در نطق پیش از دستور خود در سیصد و چهل و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، گفت: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به همراه انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت ماه برگ زرین دیگری بر افتخاران ملت فهیم ایران اسلامی است، افزود: قطعا این انتخابات شکوهمند حاوی درس‌های فراوانی بود که رسالت اندیشمندان و اصحاب فرهنگ، هنر و سیاست را در واکاوی ابعاد مختلف این حماسه عظیم می‌طلبد. در همین راستا از منظومه سازمان‌ها و نهادها و دست اندرکاران برگزاری انتخابات اعم از هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت رهبران فکری و سیاسی جامعه، شهروندان عزیز تهران، ری و تجریش و در رأس آنها رهبری فرزانه انقلاب اسلامی که تمامی تدابیر و توان کشور را در راستای مشارکت حداکثری و صیانت از آراء ملت فهیم ایران مبذول داشتند سپاسگزاری می‌کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که منتخبین شورای پنجم شهر تهران با بهره گیری از دستاوردهای مثبت شورای چهارم از جمله برنامه پنج ساله دوم عملیاتی شهر تهران و مجموعه مصوبات و اقدامات کارشناسی کمیسیون‌های تخصصی و تحلیل و ارزیابی‌های ارزشمندی که حاصل کار تمامی همکاران مدیریت شهری است، در راستای تحقق مطالبات مردم تهران موجبات ارتقای کیفیت زندگی در این کلانشهر را فراهم کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: به نمایندگی از طرف منتخبین شورای پنجم اعلام می‌کنم که طی روزهای گذشته جلسات مشترک متعددی برگزار کردیم و منتخبین مردم تهران در حال شناسایی و بررسی وضعیت شهر تهران و ساز و کارهایی در جهت حضور در عرصه تصمیم گیری در مدیریت شهری هستند. در این راستا شاهد استقبال گسترده کارکنان مدیریت شهری و نخبگان دانشگاهی جهت بهبود فرآیند تصمیم گیری‌ها هستیم و همانگونه که در بیانیه منتخبین شورای پنجم آمده است همگی دست نیاز و همکاری به سوی همکاران شورای چهارم و تمامی کاندیداهای فرهیخته عرصه انتخابات دراز کرده و در مسیر خدمت به شهر و شهروندان درخواست یاری از همگان داریم.

سالاری در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود به نگرانی‌های جدی خود و برخی از همکاران شورای چهارم و تمامی منتخبین شورای پنجم در خصوص مجموعه اتفاقاتی که در شهر تهران افتاده و به ویژه در مرحله گذار رخ خواهد داد اشاره کرد و افزود: همه می‌دانیم که مدیریت شهری آینده روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های بسیار سختی را پیش رو دارد چرا که شهر تهران علاوه بر دارا بودن چالش‌های اساسی و بنیادی همانند مشکلات زیست محیطی، آلودگی هوا، چالش‌های ترافیکی، ناایمنی، عدم رعایت کامل مقررات ملی ساختمان و مقررات شهرسازی و معماری از بین رفتن باغات، افزایش میزان آسیب‌های اجتماعی، گستردگی بافت فرسوده و ناپایدار، ناایمنی شبکه‌های توزیع نیرو، کمبود جدی سرانه‌های زندگی در برخی محلات و مناطق، بارگذاری گسترده و جمعیت پذیری بیش از حد، امروز یک نگرانی بسیار جدی‌تر هم به مجموعه چالش‌ها اضافه شده است و آن هم نگرانی در خصوص نحوه تامین درآمدها و اعتبارات لازم برای اداره شهر تهران است.

وی افزود: مجموعه بدهی به پیمانکاران و بانک‌ها و اعتبارات مورد نیاز برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام در کنار اشباع ظرفیت بارگذاری مسکونی، تجاری و خدماتی و مال‌ها و مگامال‌ها از یک سو و مجموعه نگرانی از قبیل هولوگرام‌های صادر شده طی سال‌های گذشته که اساس هیچ گونه آماری در شورای چهارم در این خصوص نداریم و مجموعه تعهداتی که شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی دارد و آنان در محاکم و مراجع قضایی به دنبال پیگیر اخذ احکام قضایی جهت وصول مطالباتشان هستند و شائبه جدی که در خصوص میزان قابل توجه و بعضا وحشتناک در حوزه تعهدات مربوط به LC هایی که در خارج از کشور از سوی شورای شهر تهران انجام شده از سویی دیگر و فروش سرمایه ارزشمند، املاک و اراضی شهر تهران در فرآیند اجرای برخی پروژه‌های بزرگ مقیاس و اتوبان‌های درون شهری و حجم گسترده نیروی انسانی شهرداری تهران که بنابر گزارش‌ها به بیش از ۶۰ هزار نفر می‌رسد و اعتبارات نقدی قابل توجه مورد نیاز در هر ماه برای پرداخت حقوق و هزینه نگهداشت شهر تهران را که چشم انداز بسیار نگران کننده‌ای ترسیم می‌کند.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: یکی از مسئولیت‌های بسیار سنگین و ضروری شورای چهارم در دو ماه باقیمانده عمر خود شفاف سازی این موارد است تا شورای پنجم بتواند مبتنی بر یک شناخت واقعی نسبت به تحقق ساز و کارهای لازم برای اداره شهر تهران اقدام نماید.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به تصمیم گیری‌ها و اتفاقات هفته‌های گذشته در مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: این روزها و هفته‌ها شاهد گزارش‌هایی مبتنی بر برخی تصمیم گیری‌های شبهه ناک در شهرداری تهران هستیم؛ لذا از شورای چهارم تقاضای پیگیری مجدانه دارم تا گزارش‌هایی در خصوص برخی از دارایی‌های ملکی بزرگ مقیاس شهر تهران از جمله تصمیم بر فروش مجموعه حدود ۲۰ هکتاری زمین پروژه پردیس مترو در شرق تهران که بالغ بر بیش از نیم میلیون متر مربع بارگذاری تجاری، اداری، خدماتی و مسکونی دارد، ارائه شود.

وی تاکید کرد: گزارش‌هایی درباره تغییر وضعیت و استخدام کارگر، عرف و غیر شفاف نیروی انسانی در شهرداری تهران که نیاز به ارائه گزارش دقیق لیست تمامی آنها وجود دارد متاسفانه شورای چهارم یا حداقل بنده و تعداد قابل توجهی از همکاران هیچ گونه اطلاعاتی در این خصوص نداریم. گزارش‌هایی مبتنی بر انعقاد قراردادهایی در برخی مناطق و به ویژه تصمیم به آغاز به کار چندین پروژه بزرگ مقیاس علی رغم محدودیت‌های مالی که وجود دارد و اخباری که از وضعیت غیرشفاف شرکت‌های کارگذاری شهرداری تهران شنیده می‌شود. عدم حضور مدیران و شهرداران مناطق و سازمان‌ها و شرکت‌ها در محل خدمتشان که یکی از همکاران شورا نیز در جلسه یکشنبه به آن اشاره کرد از دیگر نگرانی‌های موجود است.

بر همین اساس از هیات رئیسه محترم شورای چهارم و سایر همکاران تقاضای تشکیل جلسه‌ای در خصوص موارد ذکر شده برای شفاف سازی و تصمیم گیری را دارم.

در هنگام ارائه نطق پیش از دستور محمد سالاری مجتبی شاکری دیگر عضو شورای شهر تهران بارها و بارها با فریادهای خود نسبت به صحبت‌های سالاری اعتراض کرد و جملاتی همچون تاکید بر بازشماری ۱۰ درصد از آرای انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران، ری و تجریش و جملاتی همچون چرا در این چهار سال به وضع موجود اعتراض نکردید، نسبت به صحبت‌های سالاری اعتراض خود را نشان می‌داد.

 در ادامه  معاون برنامه ریزی توسعه شهری وامور شورای شهرداری تهران با انتقاد از نطق پیش از دستور رئیس کمیسیون شهرسازی شورای چهارم گفت: این نطق جفا در حق شهرداری تهران است و از هیات رئیسه می خواهم در ابتدایی ترین جلسه بعد به شهرداری زمان کافی داده شود تا از این اتهامات و مسائلی که مطرح شد دفاع کند و توضیحات لازم را بدهد.

ناصر امانی در سیصد و چهل و نهمین جلسه شورا خطاب به سالاری، با تاکید بر اینکه شما با تخریب هایی که به شهرداری تهران کردید در لیست قرار گرفتید، تصریح کرد: باید به شهرداری تهران وقت داده شود تا در جلسه بعد در یک بیانیه، تمامی این اتهامات را بند به بند جواب دهد.

وی با انتقاد از اینکه در این نطق گفته شد همه مطالب و اقدامات انجام شده خلاف واقعیت بوده است، خاطر نشان کرد: این نطق بیشتر از آنکه کارشناسی باشد بیانیه سیاسی بود. در حالی که ما شما را آقای سالاری یک کارشناس می دانستیم. اما امروز متوجه شدیم که شما خیلی تند و افراطی هستید و از الان می گویم که نگران شورای آینده هستیم.

معاون شهردار پایتخت با یادآوری اینکه همه دستاوردهای ۱۲ ساله مدیریت شهری تهران دستاوردهای نظام و دولت بوده است، بیان کرد: شهرداری جزو نظام و دولت و قوای سه گانه بوده و هست. کارهای بزرگی کرده و در عین حال ممکن است اشتباهاتی هم داشته اما سیاه نمایی اقدامات شهرداری به دور از عدل و انصاف است.

امانی با اشاره به اینکه آقای قالیباف کاندید رقیب دولت بوده و به خاطر رقابت با دولت امروز شاهدیم که برخی کینه در دل دارند، افزود: کار در شهرداری کاری است که همه انجام داده اند. تمامی ۶۰ هزار نفر کارمند شهرداری را نباید لگدمال کنیم. اگر حرف از اعتدال و میانه روی و تعقل می زنید اعتدال را رعایت کنید.

معاون برنامه ریزی شهرداری تهران ادامه داد: بارها شهردار تهران در جلسه با دولت اعلام کرد که مسئولیت رفع مشکلات محیط زیستی را برعهده اش بگذارند تا معضل آلودگی هوای تهران برطرف شود، حتی دولت در حضور آقای جهانگیری مصوباتی در این زمینه داشته، اما عملا هیچ اقدامی از سوی دولت انجام نشده است. سوال من این است چرا از هم اکنون فرار رو به جلو می کنید؟ اداره کردن تهران یعنی اداره کردن یک کشور بزرگ. جمعیت تهران معادل جمعیت بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه است. مدیریت این شهر جهادی است و اراده می خواهد. به نظر می رسد از الان نگران هستید و می خواهید مشکلات را به گردن شهردار پیشین بیندازید.

امانی درخصوص تذکر حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز گفت: شرکت توسن پرونده ای دارد که به آن رسیدگی شده است. خودش بلیت های مترو اتوبوس را پیش خرید می کند و پول خودش به جیب خودش می رود. هم تولید و هم توزیع بلیت ها بر عهده این شرکت است و ۲.۵درصد حق واگذاری می گیرد و مشکلش قدیمی است و کاملا شفاف سازی شده است.