۱۵ هزار نفر محکوم جرایم غیرعمد در حبس هستند

اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی امروز در سی امین جشن گلریزان گفت: امام راحل با انقلابی که انفجار نور نامیده شد انقلاب را برای ایجاد یک فرهنگ اسلامی بنا کردند

وی افزود: ایشان انقلاب کردند و طاغوت را کنار گذاشتند تا مردم فرهنگ اسلامی را با خون و پوست خود حس کنند.

رئیس سازمان زندانها افزود: قریب به پانزده هزار نفر زندانی با جرایم غیرعمد داریم که دو هزار نفر تنها محکومین جرایم دیه هستند.

جهانگیر گفت: اینها کسانی هستند که براثر حوادث غیرعمد موجب ضرب و جرح و احیاناً فوت یکی از عزیزان شده اند و به ناچار تجربه ورود به زندان را پیدا کردند.

وی گفت سیزده هزار نفر دیگر هستند که دو هزار و هشتصد نفرشان محکومین مهریه هستند که می شود با کمک نیکوکاران به آغوش خانواده بازگردند.

جهانگیر تصریح کرد: سنت حسنه ایی است که به کمک نیازمندان برویم و این یکی از رویشهای انقلاب عزیزمان است و این سنت حسنه روز به روز جای خود را در نظام باز کرده است.

رئیس سازمان زندانها گفت: 15 هزار و 720 نفر زندانی غیرعمد داریم که از دو هزار نفر جرایم دیه دوازده درصد متهم و هشتاد و هشت درصد محکوم هستند.

وی تصریح کرد: چهارده درصد از محکومین دیه بدهی شان زیر بیست میلیون است و تنها شصت و پنج درصد بین صد تا دویست میلیون تومان بدهی دارند.

جهانگیر گفت: برای آزاد سازی همه زندانیان محکوم به دیه دویست و بیست و سه میلیارد تومان نیاز است.

وی گفت دویست نفر از محکومین دیه حداقل پنج سال است که در زندان به سر می‌برند.

وی درباره سایر جرایم و محکومان گفت: از این افراد بیست و یک درصد به خاطر مهریه در زندان هستند و شصت و شش درصد محکومین مالی هستند و کسانی که ترک انفاق کردند پنج درصد هستند.

رئیس سازمان زندانها گفت: دویست و نود و نه نفر محکوم به مهریه زیر ده سکه بدهی دارند و کسانی که بالای دویست سکه بدهی دارند دویست نفرند.

جهانگیر گفت: محکومین مربوط به مهریه در زندانهای استان سیستان و بلوچستان بیشتر است.