امضای سند 2030 سیر طبیعی خود را طی نکرده و دارای مشکلات عدیده‌ای است

کبری خزعلی عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امضای سند 2030 سیر طبیعی خود را طی نکرده و دارای مشکلات عدیده‌ای است،‌گفت: این سند نیازمند بازنگری و اصلاحات زیادی است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همواره اسناد ملی و سیاست‌های کلان علمی فرهنگی و اجتماعی در این شورا تصویب می‌شود، اظهار داشت:‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل محدودیت های دولت تا آذرماه از امضای آن خبر نداشت.

خزعلی اضافه کرد: همزمان با رونمایی از سند 2030 در آذر ماه شورای عالی انقلاب فرهنگی متوجه امضای این سند از سوی دولت شدیم. 

به گفته وی، سند 2030 یک سند چند لایه است که لایه 17 بندی آن در نیویورک به اجماع رسیده و لایه‌های بعدی آن در چین و کره از سوی رئیس جمهور امضاء شده است همچنین سند آموزشی 2030 تحت عنوان سند ملی آموزش که دارای اشکالات فراوانی است در داخل کشور و تحت نظر یونسکو تهیه شده است. 

این عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه طبق اصل 77 ـ 125 قانون اساسی  این سند سیر قانونی خودش را طی نکرده خاطرنشان کرد: از آنجایی که بیش از 17 بار کلمه تعهد و بیش از 100 بار کلمه تنظیم در این سند به کار رفته است، باید مورد بازنگری جدی از سوی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گرفت. 

وی با تأکید بر اینکه سندهای تعهدآور بین‌المللی براساس قانون باید از مجرای مجلس پیگیری شوند، اظهار داشت:‌پس از اعتراضات صورت گرفته و اعلام نظر کارشناسان آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم بر این شد تا گزارشی را در خصوص این سند ارائه کنند. 

وی ادامه داد: گزارش های فراکسیون‌های مختلف شورای عالی انقلاب فرهنگی به دست مقام معظم رهبری رسید، تا جلوی  خطر اجرای این سند گرفته شود و در نتیجه روز دوم اردیبهشت ماه دستور توقف سند2030به دفتر معاون اول رئیس‌جمهور رسید. 

خزعلی گفت: مقام معظم رهبری در روز معلم به مخاطرات این سند اشاره کردند و معضلات آن را به گوش معلمان رساندند، چرا که مطابق شاخص‌های موجود در این سند، معلمان آموزش و پرورش باید تحت آموزش‌های لازم یونسکو قرار می‌گرفتند و در صورت امتناع، دچار منع استخدام می‌شدند. 

وی تأکید کرد: سخنان مقام معظم رهبری در روز معلم در واقع فصل‌الخطابی برای توقف سند آموزشی 2030 بود، چرا که ایشان توصیه کردند سند ملی تحول آموزش و پرورش اصل قرار گیرد تا هم زمینه تبادل و تعادل با جهان فراهم شود و هم عزت و حشمت کشورمان حفظ شود. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص بیانات رهبری و گلایه ایشان از شورای عالی انقلاب فرهنگی در برخورد با سند 2030 گفت: ما همیشه گزارشاتمان را به صورت مرحله به مرحله به مقام معظم رهبری تقدیم می‌کنیم، در واقع عرصه‌ای وجود ندارد که نیاز به سند باشد و ما برای آن سندی تنظیم نکرده باشیم. 

خزعلی، دولت یازدهم را دلیل کوتاهی موجود در پرداختن به سند2030 اعلام کرد و گفت:‌ دولت با ایجاد محدودیت‌هایی که برای شورای عالی انقلاب فرهنگی، موجب ضعف شورا شده است.

وی با اشاره به حرکت فرابخشی شورا در موضوعات آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت:‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نظارت فراقوه‌ای داشته باشد، اما در حال حاضر به حالت تک‌قوه‌ای نزول پیدا کرده است و اختیارات خودش را از دست داده است. 

به گفته وی،‌ گلایه‌های مقام معظم رهبری بر بحث نظارت بود و نمی‌توان از کاهش قدرت نظارت این شورا به دلیل دخالت‌های دولت چشم‌پوشی کرد. 

وی یادآور شد: در سال گذشته پیش از سفر رئیس‌جمهور به اینچئون کره مکرراً رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزیر آموزش و پرورش اصرار کرد که گزارش سند تحول آموزش و پرورش را ارائه دهند و جواب واضح و روشنی از وی دریافت نکرد. 

خزعلی ادامه داد: مسئولان دولتی به ما می‌گفتند کاری به محولات ما نداشته باشید و در این شرایط با تشکیل 30 کارگروه، سند آموزش 2030 را تدوین کردند.

به گفته وی براساس این سند، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و شاخص‌های نظارت سازمان ملل متحد بر ما تحمیل می‌شود.