چه کنیم تا تب کنگو نگیریم؟

داریوش جهان پیما مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی درباره بیماری تب کریمه کنگو توضیح داد: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که در فصل بهار و تابستان به دلیل فعالیت عوامل منتقل کننده و مخزن این بیماری که کنه‌ها هستند، شیوع پیدا می‌کند؛ این بیماری، بیماری بومی کشور است و انواع کنه هایی که منتقل کننده بیماری‌ها هستند در ایران وجود دارند به همین دلیل می‌توانیم بگوییم از دیرباز این بیماری وجود داشته منتها با افزایش امکانات تشخیص این بیماری از سال 78 تقریبا گزارشات رسمی درگیری و ابتلای جمعیت انسانی به این بیماری خودش را نشان می‌دهد.

وی با اظهار به اینکه این بیماری در دام هیچ علائم و عارضه‌ای را ایجاد نمی‌کند منت‌ها در انسان بسیار کشنده است، در عین حال گفت: البته وزارت بهداشت و درمان کشور به لحاظ آموزش‌های تخصصی که به تیم‌ها و کادر درمانی داده بسیار مجهز شده است. الان تشخیص و بیماریابی سریع امکان پذیر است و این بیماری به دلیل اختصاصاتی که دارد تا قبل از بروز علایم خونریزی در انسان قابل درمان است و به لحاظ تجهیز خوب، تعلیم خوب و قابلیت تشخیص بالا، علی رغم ابتلای افراد متعدد در کشور و درمان سریع، تلفات انسانی پایینی را داریم.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه می‌توان از این بیماری پیشگیری کنیم، متذکر شد: باید ارتباط خود را با دام منطقی کنیم و بدانیم در این فصل خطر وجود دارد و بتوانیم با اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی از قبیل: سم پاشی جایگاه و سم پاشی بدن دام، شرایط مناسبی را ایجاد کنیم. اگر دامی را نگهداری می‌کنند باید دام به موقع سم پاشی شود به لحاظ اینکه کنه‌ها می‌توانند در درز دیوارهایی که در ارتفاع ایستایی دام است، تخم ریزی کنند و 14 روز بعد تخم‌ها شکفته می‌شوند، بنابراین سم پاشی باید به فاصله 14 روز تکرار شود.

وی در ادامه توصیه کرد: دامی را که ذبح می‌کنیم حتما در داخل کشتارگاه باشد و از مراکز مجاز با تائیدیه‌های دامپزشکی تهیه کنند. از انجام ذبح خارج کشتارگاه به دلایل مختلف از جمله کُل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که می‌تواند به انسان منتقل شود خودداری کنیم. 

جهان پیما در خصوص اقداماتی که در کشتارگاه‌ها انجام پذیرفته، عنوان کرد: با رعایت اصول حفاظت فردی و استفاده از دستکش‌های مناسب و با تجهیز کشتارگاه‌ها به سردخانه ها، خطر را کاهش داده اند به این دلیل که ویروس این بیماری بسیار ضعیف و شکننده است و با نگهداری 24 ساعته گوشت در سردخانه و کاهش PH گوشت ویروس از بین می‌رود. 

وی در خصوص مصرف احشای دام هشدار داد: احشای خوراکی دام را باید در یخچال نگهداری و بعد استفاده کنیم، چون این ویروس در جگر به مدت 40 روز می‌تواند باقی بماند بنابراین نگهداری آن در دمای یخچال به مدت 72 ساعت به دلیل کاهش PH می‌تواند آن را از بین ببرد.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با تاکید بر اینکه باید از رفتارهای پر خطر پرهیز کرد، تصریح نمود: مثلا قصاب یا سلاخ دامی را ذبح می‌کنند و در حین پوست کنی چاقو را بین دندان یا لب هایش می‌گذارد این ایجاد شکاف و زخم می‌تواند بکند و محلی برای نفوذ ویروس باشد. یا بعضی دوست دارند خون را به سر و صورت بچه‌ها به عنوان نذر بمالند و یا بر پیشانی افراد بمالند این رفتار پر خطری است و می‌تواند در انتقال آلودگی کمک کند. همچنین در تماس با دام و ترشحات دام حتما از دستکش استفاده کنند.

وی اظهار داشت: باید سیستم غذایی خودمان را به سمت پخت کامل ببریم و اگر آلودگی باشد در هر موردی می‌توان با این وسیله از هر نوع بیماری مشترک میان انسان و دام پیشگیری کرد.