غذاهای سالم مصرف کنید!

با پژوهش های متفاوت، ارتباط بین سلامت ذهنی و روحی با نوع غذا و نوشیدنی اثبات شده است.

نتایج جدیدترین تحقیقات نشان داده است، خودداری از مصرف غذاهای بی‌ارزش و فست‌فودها در رگ‌های خونی تأثیر مثبت می‌گذارد و می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را تا 58 درصد کاهش دهد.

بروز افسردگی در افراد مختلف، متفاوت است و هر فردی با هر سنی و در هر موقعیتی می‌تواند دچار افسردگی شود؛ تقریباً از هر 4 نفر، یک نفر در زندگی خود دچار افسردگی یا سایر اختلالات روحی شده است. آمارها نشان می‌دهد زنان کمی بیشتر از مردان مستعد ابتلا به افسردگی هستند.

کمبود مواد مغذی در اثر یک رژیم نامناسب، اثرات بسیار بدی بر روی حافظه، تمرکز، رفتار و حالات روحی فرد دارد؛ هر چند که به ندرت این کمبودها توسط متخصصین تشخیص داده می‌شوند. به گفته محققان، کمبود روی، آهن، منیزیم و ویتامین‌های گروه ‌‌B باعث افسردگی می‌شود.‌

محققان اروپایی در دهه 1990 دریافتند، مصرف مواد غذایی بی‌ارزش می‌تواند به کلیه، چشم‌ها و پوست آسیب‌های غیر قابل جبرانی وارد کند.

مواد غذایی، تأثیر زیادی بر روی عملکرد مغز دارند؛ برنامه غذایی نامناسب به خصوص مصرف زیاد تنقلات پرکالری و فاقد مواد مغذی، علت اصلی بروز‌ ‌افسردگی است، زیرا ترکیباتی بنام انتقال دهنده های عصبی در مغز تحت تأثیر غذاییست که می‌خوریم.‌‌

پژوهشگران هلندی باور دارند، عروق خونی کوچک با عدم دریافت مواد غذایی شیمیایی، ضمن سلامت بودنشان می‌توانند اکسیژن را به راحتی در سراسر بدن منتقل کنند و از بیماری‌های قلبی، دیابت و فشار خون بالا جلوگیری کنند؛ این در حالیست که خلق و خوی افراد هم تحت تأثیر غذاهای نامناسب و عدم دریافت اکسیژن قرار می‌گیرد و در دنباله آن افسردگی و بد اخلاقی در فرد بروز می‌کند.

پژوهشگران برای ارزیابی ارتباط بین افسردگی و آسیب مویرگی، اطلاعات حدود 44 هزار نفر را در سراسر جهان بررسی کردند و در طی 712 مطالعه از افراد بالای 40 سال دریافتند، بیش از 9 هزار نفر از آنها مبتلا به افسردگی هستند.

بدین ترتیب، با پیروی از یک رژیم غذای مناسب می‌توان هم آسیب‌های روحی و هم آسیب‌های جسمی را دفع کرد.