بهترین زمان اهدای خون در ماه مبارک رمضان

حسن ابوالقاسمی، متخصص خون و کودکان اظهار کرد: بهترین زمان برای اهدای خون در ماه مبارک رمضان بعد از خوردن افطاری سبک است.

مدیرعامل سابق سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه خون فرآورده‌ای است که به سادگی از بدن جدا می‌شود خاطر نشان کرد: از طرفی خون می‌تواند جان بسیاری از بیماران را که فقط به خون وابسته هستند و هیچ جایگزین دیگری برای درمان خود ندارند نجات دهد.

ابوالقاسمی، تأکید کرد: از همه هموطنان عزیز که سال‌ها به ویژه در دفاع مقدس به طور مستمر خون اهدا کردند تقاضا می‌کنم به این سنت حسنه ادامه دهند و جوانان خود را به اهدای خون تشویق کنند چرا که شروع اهدای خون از اوایل سنین جوانی علاوه بر اجر معنوی می‌تواند سپر خوبی برای جلوگیری از حوادث قلبی و عروقی و سرمایه‌گذاری برای سلامتی در آینده باشد.

به نقل از سلامت ایرانیان، وی ضمن بیان اینکه در ماه مبارک رمضان نیاز به فرآورده‌های خونی کاهش پیدا نمی‌کند اظهار کرد: بیمارانی که مصرف کننده فرآورده‌های خونی هستند در ماه مبارک رمضان نیز به آن نیاز دارند.

این عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: تصور مردم روزه‌دار براین است که اهدای خون را قبل یا بعد از ماه مبارک باید انجام دهند در حالیکه مدت نگه ‌داری خون و فرآورده‌های خون همیشه کوتاه است به عنوان مثال پلاکت کمتر از 5 روز یا خون در بسیاری موارذ کمتر از 35 روز نگه ‌داری می‌شود.

ابوالقاسمی، با تأکید بر اینکه در ماه مبارک رمضان اهدای خون مشکلی برای فرد روزه‌دار به وجود نمی‌آورد افزود: فیزیولوژی بدن به گونه‌ای است که مایعات کافی بعد از افطار می‌تواند حجم خون را تأمین کند.

وی در پایان گفت: زنان به دلیل کمبود فقر آهن از اهدای خون معاف می‌شوند اما می‌توانند با خوردن قرص‌های آهن و تأمین خون کافی مبادرت به اهدای خون کنند و مشکلی در این باره نداشته باشند.