صاحبخانه تا نخواهد درخت را حفظ نمی‌کند
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز(سه شنبه) برگزار شد، با اشاره به مصوبه صیانت و حفاظت از باغات شهر تهران اظهار داشت: شهرداری تهران در راستای صیانت و حفاظت از باغات اقداماتی انجام داده به گونه‌ای که سلیمانی شهردار منطقه یک یکی از باغات منطقه یک را هم اکنون خریداری و به پارک زیبا تبدیل کرده است.
 
وی با بیان اینکه باید به داد باغ‌های مسکونی شهر تهران برسیم، گفت: معتقدم صاحبخانه تا نخواهد درخت را حفظ نمی‌کند، حتی اگر سیستم آهنی و کمونیستی برای این ملک در نظر بگیریم نمی‌توانیم مانع شویم که مالک درخت را از بین نبرد.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قانون قبلی برای نگهداری درخت در بعضی از مکان‌ها به درستی اجرا نشده است، تصریح کرد: بدون شک اگر در یک زمین 500 متری گودبرداری غیراصولی انجام دهیم به درختان باغ آسیب وارد خواهد شد، به همین باید اقدامی انجام دهیم که مالک در موقع دریافت پایان کار درختان را به شهرداری تحویل دهد.
 
چمران ادامه داد: اگر در خصوص این باغ مالک تخلفی انجام داده باشد باید 3 برابر قطع درخت جریمه و همچنین 2 برابر کل درخت بکارد.
 
وی تاکید کرد: در راستای حفظ و نگهداری درخت باید هر اقدامی انجام دهیم تا درخت از بین نرود.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: شهرداری تهران برای اجرای کامل طرح صیانت و حفاظت از باغات باید قانون را به درستی اجرا کند، در غیر این صورت با متخلفان برخورد خواهد شد.
 
چمران با بیان اینکه جابجایی درخت در همه دنیا صورت می‌گیرد و فصل مناسب دارد، افزود: اگر بدون برنامه‌ریزی بیل بزنیم و یک درختی از جای خود برداریم مطمئنا خشک خواهد شد.
 
وی گفت: مهندسان ناظر در مواقع گودبرداری نباید اجازه دهند که گودبرداری بیشتر از میزان مصوب شده انجام شود.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه باید بر روی مصوبه صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران بررسی‌های بیشتری صورت گیرد، گفت: اختلاف نظر در این مصوبه بسیار شدید است، به همین دلیل باید هر کمیسیونی با کارشناسان خود بر روی این موضوع بررسی‌های بیشتری انجام دهد.
 
محمد مهدی تندگویان با بیان اینکه باید در خصوص حفظ و نگهداشت باغ برای شهروندان تشویق در نظر بگیریم، گفت: پیشنهاد می‌دهم که شهرداری تهران برای ساخت در 30 درصد از باغات عوارضی دریافت نکند و همچنین هیچ نوع درآمدی از ساخت و ساز در شهر تهران نداشته باشد.