بازماندگان سیرگ حیوانات ساماندهی شدند

 با گذشت بیش از یک سال از ممنوعیت به‌کارگیری حیات وحش در سیرک‌ها، بازماندگان سیرک حیوانات یعنی چهار ببر بنگال سیرک عقاب، سرانجام روز گذشته، از قفس‌های سیرک به جایگاهی ثابت در باغ وحش بابلسر منتقل شدند. رودی، مگان، تارا و مایا یک ببر نر و سه ببر ماده هستند که نسل‌های قبلشان سیرک‌زاده بوده‌اند و در سال 91 به صورت آموزش‌دیده و به منظور اجرای نمایش از اسپانیا به ایران وارد شدند.  دونا، ماده ببر سفیدی که به همراه این 4 ببر به ایران وارد شده و سالها، با اجرای نمایش، بازدیدکنندگان سیرک را سرگرم کرده بود، سال گذشته بر اثر ابتلا به غده بدخیم سرطانی تلف شد و نتوانست، دوران بازنشستگی را در کنار همراهانش در جایگاهی ثابت سپری کند.
  

 

بدین ترتیب ببرهای سیرک عقاب، که چهار سال پیش دو توله به دنیا آورده بودند، امروز دوباره به این دو  ببر چهار ساله به نام‌های ساحل و دریا که در اواخر سال گذشته به باغ وحش بابلسر منتقل شده بودند ملحق شدند.

خروج ببرهای بنگال از قفس‌های سیرک، طی سال گذشته با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود. همزمان با اعلام ممنوعیت سیرک حیوانات از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، شهردرای منطقه 5 اصفهان، نسبت به نگهداری از این ببرهای بنگال در باغ وحش صفه اصفهان ابراز تمایل کرد و خبر از آماده کردن جایگاهی در این باغ وحش به منظور نگهداری از ببرهای بنگال سیرک داد. اما با عوض شدن شهردار منطقه 5، انتقال ببرها به اصفهان به تعویق افتاد و سپس منتفی شد. عدم توافق سایر متقاضیان نگهداری از این ببرها با مالک این حیوانات بر سر قیمت فروش، و باقی ماندن این حیوانات در قفس‌های کوچک سیرک سبب شد علاقه‌مندان حیات وحش از سازمان حفاظت محیط زیست بخواهند که این حیوانات را در اسرع وقت به صورت امانی به جایگاهی مناسب منتقل کند.

در همین راستا بهمن ماه سال گذشته، علی تیموری، مدیرکل  حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان برای تعیین تکلیف ببرهای بنگال، مهلت دو ماهه (تا پایان سال 95) به مسئولان سیرک داده تاکید کرد: "باغ وحش بابلسر متقاضی همه ببرها است اما از آنجا که صاحب ببرها یک فرد حقیقی است باید از نظر مالی به توافق برسند اما چنانچه تا پایان سال مسئولان سیرک نسبت به جابه‌جایی ببرها اقدام نکنند قطعأ سازمان محیط زیست رأسا نسبت به انتقال ببرها به باغ وحش‌های مجاز اقدام کرده و ‌آنها را به صورت امانی در اختیار مراکز استاندارد قرار خواهد داد."

هرچند انتقال امانی ببرهای بنگال به جایگاهی مناسب در آغاز سال 96 محقق نشد اما اکنون باغ وحش بابلسر توانسته با مالک ببرها به توافق رسیده و طلسم خروج این ببرهای زیبا را از سیرک بکشند. ببرهایی که با گذشت بیش از یک سال از ممنوعیت سیرک حیوانات، از اجرای نمایش معاف و به همین دلیل در قفس‌هایی کوچک، بدون تحرک کافی به فراموشی سپرده شده‌اند. ببرهایی که اکنون به اندازه گذشته قبراق به نظر نمی‌رسند.

شاهپور داشاد، مالک باغ وحش بابلسر درباره وضعیت این ببرها که در مقایسه با گذشته نحیف‌تر به نظر می‌رسند می‌گوید: تضمین می‌کنم این حیوانات حداکثر تا دو ماه آینده به وضع ایده‌آل برسند. تغذیه مناسب و تحرک کافی همه چیز را درست خواهد کرد. ضمنا جایگاه 240 متری که اکنون در اختیار ببرهاست موقتی بوده و تا پایان ماه آینده، جایگاهی به مساحت 600 متر دارای خوابگاه و محل آبتنی برای این 6 ببر محیا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سال 91، 5 قلاده ببر بنگال شامل یک ببر نر و 4 ببر ماده که یکی از آنها سفید بود به منظور اجرای نمایش در سیرک عقاب از اسپانیا به ایران وارد شده و پس از دو سال صاحب دو توله ببر ماده شدند. ببر سفید بهمن ماه 95 بر اثر غده بدخیم سرطانی تلف شد و اکنون با انتقال 6 ببر باقی‌مانده سیرک عقاب به باغ وحش بابلسر، پرونده به‌کارگیری حیات وحش در سیرک‌های ایران به طور کامل مختومه شد. پرونده‌ای سیاه تحت عنوان سیرک حیوانات که بدون شک در سال‌هایی نه چندان دور، مانند برده‌داری، از آن به عنوان یکی از ننگین‌ترین اقدامات بشر یاد خواهد شد.