لزوم توجه بیشتر به طب سنتی

محمد نعیم امینی فرد، در تشریح دستور کار روز گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در این نشست با حضور سه تن از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد «لایف مدیکالیزیشن» بحث و گفت‌وگو کردیم، گفت: لایف مدیکالیزیشن به معنای این است که همه مباحث را نباید با دید پزشکی صرف نگاه کرد و همچین پزشکی سازی بیش از حد در جامعه نباید مدنظر قرار گیرد بلکه برخی از مسائل را باید به شکل پزشکی اجتماعی نگاه کرد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر  با افزایش مراجعات غیرضرور و بیش از حد مردم به مراکز درمانی روبرو هستیم این در حالی است که بسیاری از این بیماران را می‌توان با درمان‌های جایگزین پوشش و از این جهت هزینه های تحمیل شده بر نظام سلامت را کاهش داد.

امینی فرد افزود: 18 درصد تولید ناخالص ملی یعنی حدود 2 هزار و دویست میلیارد دلار کشور آمریکا در حوزه سلامت هزینه می شود این در حالی است که تولید ناخالص کشور ما در سال 450 میلیارد دلار است البته جمعیت این کشور چهار برابر جمعیت ایران است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه باید به سمت سیستم ارجاع، درمان های جایگزین و طب سنتی هدفمند حرکت کرد، تصریح کرد: بسیاری از مراجعاتی که به متخصصان و فوق تخصص ها انجام می‌شود به دلیل نبود سیستم ارجاع بدون نیاز واقعی انجام می‌شود در حالی که این موضوع هزینه های سنگینی را به وزارت بهداشت و سیستم سلامت وارد می کند و از سویی یکی از عوامل پرداخت از جیب مردم عدم رعایت سیستم ارجاع است بنابراین در نشست امروز کمیسیون بر لزوم جدی گرفتن سیستم ارجاع و توجه به طب سنتی تاکید شد.

وی استماع گزارش دیوان محاسبات کشور درخصوص تفریغ بودجه سال 1394 کل کشور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های وابسته را از دیگر موضوعات مطروحه در نشست کمیسیون متبوع خود عنوان کرد و گفت: مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کردند این گزارش را در اختیار ندارند و بر همین اساس جوابی را به کمیسیون ارائه نکردند از این رو مقرر شد این دستگاه جوابیه را برای تفریغ بودجه به هیات رئیسه کمیسیون ارائه کنند تا اگر لازم شد مراحل بعدی طی شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بودجه سال 94 کل کشور وزارت تعاون روی هم رفته 165 مورد انحراف داشت البته این انحراف به معنای این نیست که تمامی تخلف ها از وزرات تعاون سر زده است بلکه بعد از ارائه جوابیه از سوی وزارت تعاون مشخص می شود چه میزان از این تخلف ها باید به دادسرا ارجاع شود و چه میزان نیاز به ارجاع به وزارت خانه ها نداشته و باید حذف شود.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، بررسی طرح تامین اجتماعی همگانی در کارگروه مربوطه را از دیگر موضوعات مطروحه در نشسست کمیسیون متبوع خود عنوان کرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، از حضور مسئولانی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دیوان محاسبات و همچنین جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این نشست خبر داد.