امکان حذف کامل تب کنگو از کشور وجود ندارد
محمود نبوی گفت: با توجه به روند انتقال تب کریمه کنگو از دام به  انسان حذف و ریشه کن کردن این بیماری غیر ممکن است و تنها می توان از طریق ارائه راهکار‌های بهداشتی میزان ابتلا به آن را به حداقل رساند.
 
وی افزود: برخلاف بیماری‌های انسانی بیماری هایی که از طریق دام به انسان منتقل می‌شوند امکان حذف کامل از کشور را ندارند و تنها با ارائه راهکارها و تمهیدات انجام شده انتقال بیشتر آن به افراد کنترل می‌شود این درحالی است که میزان ابتلا به تب کریمه کنگو درسالهای اولیه 200 مورد بوده وامروز به 50 مورد کاهش یافته است.
 
معاون مرکز بیماریهای واگیر دار وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: کنه از جمله جانورانی است که در فصل گرما رشد و تکثیر می شود ونه تنها در کشور ما بلکه در تمام نقاط خاورمیانه این روند وجود دارد بنابر این نمی توان از تکثیر کنه که خود ناقل بیماری تب کریمه کنگو است جلوگیری کرد بنابر این امکان بروزاین بیماری و پیشرفت آن درهمه مناطق دنیا وجود دارد و کنترل روند رشد این موجودات از دست هر دولتی خارج است.
 
وی عنوان کرد: با توجه به انتقال تب کریمه کنگو ازشهرهای مرزی به نقاط مختلف کشور امکان پیش بینی بروز بیماری درشهرها وجود ندارد بنابر این با کنترل ذبح دامها در کشتارگاه‌ها وبررسی سلامت آن توسط سازمان دامپزشکی وزرات بهداشت و رعایت نکات بهداشتی و توجه بیشتر مردم به گوشت‌های معتبر و مورد تأیید سازمان دامپزشکی امکان کاهش ابتلا به بیماری‌ها کاهش می‌یابد.
 
نبوی اذعان داشت: در شرایط شیوع تب کریمه کنگو سمپاشی پشم دام‌ها برای ریشه کن کردن کنه‌های ناقل بیماری بی فایده بوده و تأثیری در کشتن کنه‌های منتشر شده درمحیط ندارد. در این شرایط ایجاد دامپروری صنعتی می تواند میزان شیوع این گونه بیماری‌ها را تا حد زیادی کاهش داده و سلامت جامعه را تأمین کند. بر این اساس اعمال برنامه ‌ریزی‌های بلند مدت برای ایجاد دامداری صنعتی باید در دستور کار قرار گیرد.