افزایش بی سابقه دما در سیستان‌و‌بلوچستان

علی اوسط هاشمی درباره مشکلات پدید آمده ناشی از گرمای شدید دما در سیستان و بلوچستان و برنامه‌های پیش‌رو برای جلوگیری از بحرانهای احتمالی در این استان اظهار کرد: مشکلات چند روز اخیر در استان سیستان و بلوچستان به دنبال یک پدیده جدید آب‌وهوایی ایجاد شد و گرمای شدید در این استان طی 40 سال اخیر سابقه نداشته است.

وی با اشاره به افزایش دمای زیاد در خرداد ماه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: ناگهان دمای هوا تا 56 درجه افزایش یافت همچنین افت ولتاژ برق و کاهش امکانات برودتی نیز در برخی مناطق استان به‌وقوع پیوست که باعث بروز مشکلاتی شد.

استاندار سیستان و بلوچستان دلیل دیگر مشکلات پدید آمده را کمبود جدی منابع آب دانست و گفت: منطقه ما با کمبود جدی منابع آب روبه‌رو است؛ بیش از از یک هزار و 200 روستا فعلاً به طریق سیار آبرسانی می‌شود و در چنین شرایطی همه عوامل دست به دست هم داد و عامل بروز زحمت در روزهای اخیر برای مردم خوب استان سیستان و بلوچستان شد.

به گفته هاشمی، خوشبختانه تلفات جانی در پی بروز مشکلات روزهای اخیر سیستان و بلوچستان ایجاد نشده است و فقط حدود 40 نفر بر اثر گرمازدگی به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی ادامه داد: خدا را شاکریم که مشکلات تا حدودی کاهش یافته است البته با دستور رئیس‌جمهور و حضور وزیر نیرو شاهد بررسی بیشتر و رفع مشکلات پدید آمده بودیم.

استاندار سیستان و بلوچستان در پاسخ به این پرسش که آیا در تعرفه قیمت برق مردم استان هم تجدید‌نظری صورت خواهد گرفت‌، اظهار کرد: باید تعرفه برق نیز مورد بازنگری قرار گیرد.

هاشمی وضعیت فعلی سیستان و بلوچستان را عادی دانست و تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر مردم مشکل خاصی ندارد و شرایط عادی شده اما باید مرداد ماه را مورد توجه قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: همه ساله افزایش دما و رشد مصرف برق و آب در مرداد ماه انجام می‌گرفت اما این بار به‌طور  بی‌سابقه‌ای افزایش دما و رشد مصرف در خرداد ماه پدید آمد که این مسائل می‌تواند هشداری برای متولیان آب و برق کشور باشد تا مرداد ماه را نیز مورد توجه جدی قرار دهند.

وضعیت هامون نسبت به قبل بهتر شده

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین درباره وضعیت تالاب هامون نیز اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت هامون نسبت به گذشته بهتر است.

هاشمی تصریح کرد: در گذشته هامون خشک شده بود و وضعیت آن در سال 95 نسبت به 94 بهتر شده و حدوداً 50 درصد روزهای بحرانی ما کم‌تر بود که این وضعیت به‌دلیل نوع مدیریت بر منابع آب و توزیع آن در کانونهای بحران بوده است.

گفتنی است، در چند روز گذشته گرمای بی‌سابقه‌ هوا در استان سیستان و بلوچستان مردم بخشهایی از این استان کشورمان را با مشکلاتی در زمینه تامین آب و برق مواجه کرد و حتی تعدادی ساکنان این استان نیز بر اثر گرمازدگی به مراکز درمانی منتقل شدند.

در پی بروز این مشکلات در سیستان و بلوچستان وزیر نیرو و مسئولان ذیربط به استان سیستان و بلوچستان راهی شده و جمع‌بندیهایی را برای کاهش بروز مشکلات مردم این استان داشتند.