با بوی بد دهان در ماه رمضان چگونه مقابله کنیم؟

دکتر نصرت الله عشقیار، متخصص آسیب‌های دهان، فک و صورت درباره راهکارهای مقابله با بوی بد دهان طی روزه‌داری، گفت: به روزه‌داران توصیه می‌شود برای مقابله با بوی بد دهان بعد از وعده افطار و سحری دندان‌های خود را به خوبی با مسواک شست‌و‌شو دهند.

وی با بیان اینکه ماندن مواد غذایی در بین دندان‌ها عامل اصلی بوی بد دهان است، افزود: به همین دلیل توصیه می‌شود روزه‌داران بعد از مسواک از نخ دندان نیز استفاده کنند.

عشقیار در ادامه درباره علت خشکی بیش از حد زبان در روزه‌داران، یادآور شد: به افراد توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز خشکی زبان بعد از افطار از آبنبات ترش و یا شربت آبلیمو استفاده کنند.

وی افزود: البته افراد باید توجه داشته باشند این مواد را نیز به تعداد محدود مورد استفاده قرار دهند زیرا مصرف بیش از حد احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: هم‌چنین توصیه می‌شود روزه‌داران در وعده افطار پس از مصرف یک نوشیدنی گرم از نوشیدن آب، مایعات و مواد غذایی سرد و بالعکس خودداری کنند زیرا تغییر دما ضریب پوسیدگی را افزایش می‌دهد.

عشقیار یادآور شد: افرادی که چای خود را با مواد قندی از قبیل خرما، بامیه و زولبیا مصرف می‌کنند باید بلافاصله دندان‌های خود را با آب شست‌و‌شو دهند تا احتمال پوسیدگی کاهش پیدا کند.