توصیه‌هایی برای گزیدگی های شایع تابستان!

ندا شهبازی با بیان اینکه در فصل گرما فعالیت جانورانی مانند مار و عقرب بیشتر می‌شود، گفت: گزش عقرب‌های معمولی که طلایی رنگ هستند کم خطر بوده و با تورم و کبودی همراه است و بدون درمان هم خودبخود خوب می‌شود، مگر در افرادی که مستعد شوک "آنافیلاکسی" باشند.

 

این پزشک عمومی با بیان اینکه عموم مردم در اولین اقدام در مواجهه با فرد گزیده شده توسط مار و عقرب، محل گزش او را تیغ می‌زنند، گفت: این کار بسیار اشتباه است، زیرا در کنار سم باکتری‌هایی نیز از دهان مار وارد بدن فرد می‌شود و روی محل گزش قرار می‌گیرد و با تیغ زدن این ناحیه، باکتری‌ها راحت‌تر وارد خون فرد می‌شوند که خطرناک است.

وی افزود: از طرفی افراد باید به طور جد از مکیدن محل زخم اجتناب کنند؛ زیرا ممکن است سم و باکتری وارد دهان فرد شده و اگر زخمی در دهان باشد وارد خون می‌شوند که بسیار خطرناک است.

شهبازی تصریح کرد: افراد باید در اولین اقدام بالاتر از محل گزش را ببندند و این کار باید در صورتی انجام شود که محل گزش ناحیه سر و گردن یا شریان‌های حیاتی نباشد و در این صورت بستن محل گزش کاری اشتباه است. پس از بستن محل گزش باید هر دو ساعت تا رسیدن به مرکز درمانی محل گزش باز شود تا خونرسانی به عضو آسیب دیده انجام شود.

این پزشک عمومی خاطرنشان کرد: سم مارهایی خطرناک است که نیم تا یک ساعت پس از گزش محل زخم کبود و متورم شود و در اینصورت باید فرد مصدوم در کوتاه‌ترین زمان به مراکز درمانی منتقل شود. در خصوص عقرب‌ها نیز چنانچه ۲۴ ساعت پس از گزش عقرب رنگ ادرار فرد تغییر کند باید به مرکز درمانی مراجعه کرد.

شهبازی با بیان اینکه در خصوص عقرب باید نوع سیاه و طلایی آن تشخیص داده شود، گفت: در خصوص مارها نیازی به کشتن مار یا شناسایی نوع مار نیست، زیرا تنها یک نوع پادزهر برای مارهای غرب کشور تجویز می‌شود و تنها در خصوص مارهای افعی و کبری است که پادزهر جداگانه تجویز می‌شود.

این پزشک عمومی یادآور شد: گزش مار و عقرب برای کودکان، افراد سالمند و بویژه زنان باردار می‌تواند بسیار خطرناک باشد و در خصوص این سه دسته در هر صورت باید به محض گزش به مراکز درمانی مراجعه شود.