جراحی کم‌تهاجمی چه مزیتی دارد؟

عبدالرضا پازوکی، متخصص جراحی عمومی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره مزایای جراحی‌های کم تهاجمی یا درون بین، گفت: روش کم تهاجمی جراحی که نام علمی آن است، فناوری‌های نوین پزشکی را ممکن ساخته است.

وی ادامه داد: عمل جراحی در تعریف تهاجمی است و نیاز به برش با اندازه‌های مختلف دارد که به عنوان عمل جراحی باز شناخته می‌شود؛ بنابراین برش جراحی باز می‌تواند زخم‌های بزرگ و گاه دردناکی ایجاد کند که نیازمند مدت زمان طولانی برای التیام زخم است اما جراحی‌های کم تهاجمی، اشاره به تکنیک‌های جراحی دارد که برش کوچکتری برای انجام عمل مورد نیاز است و همچنین مدت زمان التیام زخم و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد.

این فلوشیپ جراحی درون بین، گفت: همانطور که از اسم آن پیداست، میزان برش کمتر، عوارض کمتری را برای بیماران به دنبال دارد زیرا تنها چند سوراخ کوچک برای جراحی ایجاد می‌شود درنتیجه میزان خونریزی، عفونت زخم، مدت بستری و مدت نقاهت کاهش پیدا می‌کند.

وی به نقش این نوع جراحی در اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت، اشاره کرد و گفت: برای انجام جراحی‌های کم تهاجمی نیاز به یکسری تجهیزات داریم که امیدوارم با همکاری شرکت‌های دانش بنیان شاهد تولید آنها در داخل کشور باشیم؛ با یک تحول عمده در این زمینه که با برنامه ریزی میسر می‌شود، می‌تواند شرایط صادرات تجهیزات جراحی درون بین را به منطقه برای کشورمان فراهم آورد.

پازوکی، در پایان تاکید کرد: همکاری شرکتهای دانش بنیان و پیشرفت در تولید تجهیزات پزشکی جراحی‌های کم تهاجمی در اقتصاد مقاومتی بسیار موثر است زیرا درحال حاضر، بخش اصلی تجهیزات جراحی درون بین در کشور وارداتی بوده درحالی‌که ما می‌توانیم خود تولیدکننده و صادر کننده به منطقه باشیم.