درخواست عضو کمیسیون آموزش مجلس از مسئولان آموزش‌وپرورش

قاسم احمدی لاشکی اظهار کرد: تا دهه 1370 بحث مراکز تربیت معلم مطرح بود اما پس از آن اعلام کردیم مراکز تربیت معلمی وجود ندارد و از روش‌های دیگری باید نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش را تأمین کنیم.

وی افزود: سال 83 آزمونی برگزار شد و حدود 40 هزار نفر و در سال 88 حدود 60 هزار نفر که عملاً 100 هزار نفر شد در آموزش وپرورش جذب شدند و از سال 88 تا به امروز هر تلاشی می‌کنیم این ماجرا تمام نمی‌شود و نتیجه آن شد که در روز چهارشنبه یکی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی که معتقد به حق صنفی بود در حادثه تروریستی مجلس به شهادت رسید. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین مبنای کار در آموزش‌وپرورش است و سند آموزش 2030 باعث شد که تحول بنیادین از مهجوریت خارج شود، گفت: معلم باید دانشی و مهارتی تربیت شود و در سند تحول بنیادین مسائل اعتقادی و تقویت این شایستگی‌ها ذکر شده است، چگونه می‌توان با استفاده از دوره آموزشی یک ساله به این نیازها توجه کرد و این دوره نمی‌تواند معلمی را که سند تحول بنیادین به آن اشاره کرده است، تربیت کند.

احمدی لاشکی در برنامه تلویزیونی پرسشگر تصریح کرد: تعداد کل کارکنان آموزش‌ وپرورش 928 هزار نفر است و تا سال 1400 حدود 500 هزار نفر بازنشسته می‌شوند و باید اعلام کنیم که در این سال‌ها چه تعداد معلم نیاز داریم؟ هم اکنون فردی که 10 سال در کلاس درس حضور دارد اگر لایق نیست و دانش‌آموزان را گرفتار کردیم، خیانت کردیم اما اگر در طول این 10 سال برای آنها دوره ضمن خدمت آموزشی برگزار کرده‌ایم نمی‌توانیم بگویم دانش‌آموزان فنا شده‌اند.

وی ادامه داد: این جمعیت 30 هزار نفر هستند و سال 94 براساس مصوبه مجلس اعلام کردیم آموزش و پرورش آمار را اعلام کند و عدد 28 هزار نفر را اعلام کردند و گفتند 22 هزار نفر شرایط  لازم را دارند که از میان آنها  تعداد 16 هزار نفر را حق التدریس کردند؛ هم‌اکنون یکی از اشکالات کار ما این است که آمار صحیح نداریم یعنی آمار مجلس، سازمان مدیریت و آموزش‌وپرورش با یکدیگر متفاوت است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: هم اکنون مصوبه‌ای داریم که کلیات آن در صحن علنی مجلس رأی آورده است و در حال تهیه جزئیات آن با هماهنگی آموزش وپرورش هستیم. آموزش و پرورش اعلام می‌کند که برای سال جدید 15 هزار نیرو نیاز دارد و حرف مجلس این است که ابتدا نیروهای حق‌التدریس را تعیین تکلیف کنند.

احمدی لاشکی گفت: 500 هزار نفر در آموزش‌وپرورش در حال بازنشستگی هستند و باید این 30 هزار نفر را تعیین تکلیف کنند تا سال 1400 آموزش و پرورش با چالش بزرگ نیروی انسانی مواجه نشود. در حق معلم حق‌التدریسی که همانند معلم رسمی در کلاس درس زحمت می‌کشد نباید اجحاف کرد. باید ابتدا فردی را که زحمت کشیده و 10 سال در کلاس درس شما بوده است را تعیین تکلیف کنید.