چرا باید حتما صبحانه بخوریم؟

سید ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه در خصوص حذف صبحانه به دلیل کاهش وزن گفت: حذف صبحانه به هر دلیلی، اشتباهی فاحش محسوب می‌شود. وقتی یک وعده غذایی را حذف می‌کنیم، بدن دچار ولع غذا خوردن می‌شود؛ منظور از ولع این است که سیستم‌های حفاظتی بدن تصور می‌کنند که با قحطی مواجه شده‌اند و به این دلیل مکانیزم‌های مختلفی را به کار می‌اندازد.

وی افزود: در ولع خوردن خیلی بیشتر از آنچه نیاز داریم می‌خوریم و همین سبب چاقی می‌شود لذا نمی‌توان گفت با نخوردن صبحانه لاغر خواهیم شد. دلیل دیگر هم اینکه بدن برای حفظ حیات و انرژی‌های ذخیره‌اش، سوختش را پایین می‌آورد.

به گفته مظهری این کاهش سوخت، وقتی در وعده‌های دیگر مقدار زیادی انرژی دریافت می‌کنیم به صورت چربی در بدن و به‌ویژه در شکم ذخیره می‌شود و بیشتر چاقی‌های، پهلو، شکم و ران‌ها در خانم‌ها به همین دلیل است.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: صبحانه نخوردن در بچه‌ها نه تنها باعث لاغری نخواهد شد بلکه سبب چاقی می‌شود زیرا آنها برای فعالیت مغزشان نیاز به قند خون بالایی دارند. به همین دلیل گرایش عجیبی به خوردن شیرینی پیدا می‌کنند.

وی توصیه کرد: بیشتر خانواده‌های بی‌فکر و بی‌توجه به سلامت کودک، میان وعده‌ای هم برای بچه آماده نمی‌کنند و برای تغذیه پول تو جیبی به او می‌دهند که این پول صرف خرید تنقلاتی مثل چیپس و پفک می‌شود که در بردارنده انرژی هستند، ولی در قبال انرژی که ایجاد می‌کنند مواد مغذی لازم برای رشد و نمو بچه را ندارند. کودکانی که صبحانه نمی‌خورند در خطر کمبودهای مواد گروه B و کم‌خونی‌ هستند لذا توصیه می شود والدین کودکان را به خوردن صبحانه ترغیب کنند.