همه آنچه درباره زنجبیل باید بدانیم!

همین امروز آشپزخانه تان را چک کنید. آیا پودر زنجبیل و یا زنجبیل تازه در منزل دارید؟ اگر نه، زمان آن است که سری به فروشگاه مواد غذایی بزنید.دلیلش این است که این معجزه دارویی که برای مدت های طولانی در طب چینی و آیورودا به عنوان یک ادویه شفابخش استفاده شده، در واقع دارای مقدار قابل توجهی پشتیبانی علمی است. تنها بیماری های حرکتی نیستند که این گیاه می تواند آن ها را درمان کند. بلکه علاوه بر این زنجبیل می تواند دردهای قبل از شروع عادات ماهیانه، سردرد، نفخ، و  موارد بیشتری را التیام بخشد.

بهترین قسمت ماجرا اینجا است: این گیاه در هر دو حالت تازه و پودر شده (آنچه شما می توانید در کابینت ادویه های خود پیدا کنید) توانایی سلامت بخشی را دارا می باشد. پس روشی را انتخاب کنید که برای شما مناسب ترین روش باشد. و خوشبختانه لازم نیست برای رسیدن به نتیجه مورد نظر یک بشکه از آن را بخورید!

کارشناسانی از جمله Andrew Weil از پیشگامان طب توصیه می کنند که در روز حدود ۲ گرم زنجبیل مصرف شود،

که این میزان برابر اثر بخشی حدود ۱ قاشق غذا خوری زنجبیل تازه رنده شده و یا سه چهارم قاشق چای خوری پودر این گیاه است. در اینجا هفت دلیل از قانع کننده ترین دلایل برای شروع اضافه کردن این ریشه بسته بندی شده مقوی، عطری و طعم دهنده، به طور منظم به رژیم غذایی تان آورده شده است.

افزایش ایمنی بدن

مراقب سرماخوردگی باشید. به گفته محققان دانشگاه کاردیف این گیاه نه تنها حاوی sesquiterpenes است (ماده ای شیمیایی که با رینوویروس -شایع ترین علت سرماخوردگی- مبارزه می کند)، بلکه خوردن جرعه جرعه چای زنجبیل می تواند گرفتگی ها و دیگر علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش دهد.

همچنین زنجفیل سرشار از آنتی اکسیدان است که موجب تقویت سیستم ایمنی می شود و به عنوان یک کاهش دهنده طبیعی درد و تب عمل می کند.

متخصص تغذیه Danielle Capalino نویسنده “روده های سالم و شکم تخت” می گوید: “شواهدی وجود دارد که نشان می دهند زنجفیل ممکن است برای کاهش درد مفاصل و التهاب در مبتلایان به آرتروز مفید باشد. دلیلش این است که این گیاه حاوی gingerol ها است. (ترکیبات ضد التهابی قوی که می توانند تشکیل سایتوکاین های التهابی را مهار کنند.)

در مطالعه ای منتشر شده در مورد “آرتروز و روماتولوژی” عصاره زنجبیل به طور قابل توجهی علائم استئوآرتریت زانو را کاهش داده است.

یک فنجان آرامش بخش از چای هل-زنجبیل دم کنید. چرا که می تواند برطرف کننده درد آرتروز باشد.مارچوبه و کنجد همراه زنجبیل و سیر میل کنید، چرا که درد عضلات را التیام می دهد.

قبل از رفتن سراغ باشگاه ورزشی، به سراغ زنجبیل بروید. تحقیقات نشان داده اند که زنجفیل به عنوان مسکنی طبیعی و ضد التهابی عمل می کند و می تواند دردهای عضلانی پس از تمرین را تسکین دهد. در یک مطالعه که در “مجله مربوط به درد ها” منتشر شده، ۲۴۴ ساعت پس از ورزش شرکت کنندگانی که دو گرم از این گیاه  (۱ قاشق غذا خوری زنجبیل رنده شده تازه و یا ۳/۴ قاشق چای خوری پودر زنجبیل) در روز مصرف کرده بودند،

در مقایسه با مصرف کنندگان دارویی، ۲۵ درصد کاهش درد عضلات را تجربه کردند. دونده ها نیزمی توانند ازین خواص بهره مند شوند. در مطالعه دیگری مشخص شد ورزشکاران استقامتی که پودر این ماده استفاده کردند دچار التهاب کمتری شدند.

برطرف کننده نفخ معده

زنجبیل یک ضد تهوع است، اما این تنها سودش نیست.

کاپالینو می گوید: “زنجبیل باعث هضم بهتر می شود و شما را از شر نفخ ناراحت کننده و یا باد معده خجالت آور خلاص می کند. زنجبیل به عنوان یک گیاه ضد نفخ شناخته شده است. ترکیبات موجود در زنجبیل باعث تحریک شیره معده و دستگاه هاضمه می شوند تا هضم غذا بهتر صورت گیرد. به علاوه، زنجبیل حاوی آنزیم zingibain است که به شکستن پروتئین ها کمک می کند.”

کاهش درد عادت ماهیانه

کاپالینو می گوید شگفت انگیز ترین خاصیت زنجبیل این است که شما می توانید آن را برای کاهش درد قاعدگی استفاده کنید. در واقع، این گیاه اثر بخشی ای مشابه داروهای مسکن OTC نشان داده است. یک مطالعه که در “مجله داروهای جایگزین” منتشر شده است نشان داد که این گیاه در کاهش درد قاعدگی به اندازه ایبوپروفن نقش موثر ایفا می کند.

مبارزه با میگرن

میگرن از بدترین درد هاست، اما این گیاه ممکن است شما را از ER دور نگه دارد. توانایی زنجبیل در مهار سنتز پروستاگلندین ستودنی است، که در نتیجه آن می تواند رگ های خونی را از تورم و ایجاد فشار دور کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف پودر زنجبیل به اندازه داروی شایع sumatriptan در میگرنی ها موثر است. همچنین زنجبیل به سرکوب حالت تهوع که اغلب به همراه یک سردرد میگرنی می آید کمک می کند.

تقویت حافظه

زنجبیل می تواند مغز شما را در برابر آلزایمر بیمه کند. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان می دهد این گیاه قادر است از سلول های مغزی محافظت کند و شروع و پیشرفت بیماری را به تأخیر بیندازد. اثرات بیشتر زنجبیل هنوز در حال بررسی است، اما از آنجایی که خوردن زنجبیل عاری از هر گونه خطر است، در راستای سلامت مغز ارزش اضافه کردنش را به رژیم غذایی دارد.