پلنگ رودسر قابلیت رهاسازی را به دست آورده است

 پلنگ رودسر که با گذشت چهار ماه از گرفتار شدن در تله سیمی و پشت سرگذاشتن عمل جراحی ستون مهره‌ها، به گفته جراح معالجش، قابلیت رهاسازی در طبیعت را به دست آورده، اکنون تا بازگشت به زیستگاهش در استان گیلان تنها یک قدم فاصله دارد: توافق مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست.

مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: وضعیت پلنگ رودسر، در آغاز به گونه‌ای بود که یکی از پیشنهادات و توصیه ها معدوم نمودن حیوان و برداشتن تخمدان‌هایش بود که پس از بررسی‌ها و رایزنی‌های لازم با این توصیه موافقت نکردیم و طی مشورتی با متخصصان مورد اطمینان، موفق شدیم زمینه را برای عمل جراحی موفقیت‌آمیز این حیوان ارزشمند فراهم کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اکنون چهار ماه از عمل جراحی ستون مهره‌های پلنگ رودسر گذشته و به گفته جراح معالج، این پلنگ، قابلیت رهاسازی در زیستگاهش را به دست آورده است. با این حال برای آنکه اطمینان داشته باشیم که بهترین تصمیم را اتخاذ کرده‌ایم، موضوع رهاسازی این پلنگ را طی هفته آینده در کمیته‌ای متشکل از کارشناسان دفتر حیات وحش و اداره کل شکار و صید، جراح معالج و مشاوران مورد بررسی قرار خواهیم داد.

این مقام مسئول با بیان اینکه هفته آینده به منظور بازدید از وضعیت پلنگ رودسر، عازم باغ وحش قزوین خواهد شد یادآور می‌شود: برخی کارشناسان معتقدند با توجه به عمل جراحی انجام شده روی این پلنگ که احتمال می‌رود حیوان را در بالابردن طعمه از ارتفاع با مشکل مواجه کند، نگهداری در جایگاهی مناسب در یکی از مراکز مجاز نگهداری از حیات وحش و توله گرفتن از پلنگ رودسر منطقی‌تر از رهاسازی خواهد بود. از طرفی، عده ای نیز معتقدند که اکنون حیوان شرایط رهاسازی و بقا در طبیعت را دارد.

خرازیان مقدم با اشاره به ماجرای مرگ هیرکان، تصریح می‌کند: پلنگ رودسر، بر خلاف هیرکان و ورکان، با زندگی در حیات وحش کاملا آشنا بوده و از تجربه شکار و رویارویی با همنوعانش برخوردار است. بنابراین قطعا شانس بیشتری برای ادامه حیات در زیستگاهش خواهد داشت. با این حال، همانطور که اشاره کردم پس از بازدید از وضعیت این حیوان و بررسی‌های انجام شده در کمیته مذکور طی روزهای آتی، تصمیم نهایی برای سرنوشت پلنگ رودسر را اعلام خواهیم کرد.

علی تیموری، مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست نیز در اظهاراتی مشابه، درباره سرنوشت پلنگ رودسر می‌گوید: شرایط پلنگ رودسر برای رهاسازی به  مراتب مناسب‌تر از هیرکان و ورکان است چرا که این پلنگ سال‌ها در طبیعت زندگی کرده و مشکلی در شکار طعمه نخواهد داشت. در صورت تایید جراح معالج و پس از آنکه اطمینان حاصل کنیم که این پلنگ به لحاظ جسمی مشکلی نخواهد داشت هماهنگی‌های لازم را برای رهاسازی حیوان در زیستگاهش فراهم خواهیم آورد چرا که هدف سازمان در مورد پلنگ رودسر رهاسازی است.

گفتنی است حمیدرضا فتاحیان، جراح معالج پلنگ رودسر، ماه گذشته ضمن ابراز رضایت از سلامت پلنگ رودسر خبر از هماهنگی کامل عضلات با اعصاب در دهمین هفته پس از عمل جراحی ستون مهر‌ه‌های این حیوان داده و ابراز امیدواری کرده بود، پلنگ رودسر خرداد ماه در زیستگاهش رهاسازی شود.

17 بهمن 95 به دنبال گزارش‌های تلفنی اهالی روستای سجیدان منطقه سیاهکلرود شهرستان رودسر، یک پلنگ ماده که به دلیل گرفتار شدن در تله سیمی مخصوص شکار گراز مجروح شده و همزمان با بارش سنگین برف به حاشیه این روستا پناه آورده‌ بود توسط مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با استفاده از اسلحه بیهوشی زنده‌گیری و روز بعد به مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان تهران منتفل شد. دوشنبه 18 بهمن دامپزشک مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان ساعاتی پس از ورود حیوان به این مرکز، طی گزارشی، با اشاره به سی‌تی‌اسکن و معاینات انجام شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، ضایعه نخاعی پلنگ رودسر را برگشت‌ناپذیر دانست و یوتانایز (معدوم‌سازی با تزریق دوز بالای داروی بیهوشی) و برداشت تخمدان‌ها و دیگر نمونه‌های زیستی حیوان را توصیه کرد.

اما این پلنگ به درخواست دفتر مدیریت و حفاظت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست روز چهارشنبه 20 بهمن 95 در بیمارستان دامپزشکی فتاحیان مورد عمل جراحی ستون مهره‌ها قرار گرفت و پس از گذشت 7 روز از این عمل جراحی، توانایی راه رفتن را به دست آورد. پلنگ رودسر در چهارم اسفند ماه از مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان خارج و به جایگاه مجهزتر در مرکز نگهداری از حیات وحش دژ قوی سیاه در تهران منتقل شد و سپس در 22 اسفند به منظور آماده شدن برای راهاسازی به جایگاهی در باغ وحش قزوین انتقال یافت.