چگونه با روزه داری لاغر شویم؟

 حسین عبدالعزیزی در خصوص غذاهای مناسب برای وعده افطار و سحر اظهار داشت: خوردن غذاهای سبک همچون خرما، سوپ و غیره برای وعده افطار و سحری بسیار مناسب است که سریع‌تر هضم می‌شود و بدون اینکه ضرری متوجه شخص شود، باعث کاهش وزن می‌شود.

این کارشناس گفت: استفاده از لبنیات در وعده‌های غذایی بسیار ضروری است و خوردن ماست و دوغ خانگی کم نمک نیز در وعده‌های افطار و سحر هم باعث کاهش وزن خواهد شد.

عبدالعزیزی با بیان اینکه نوجوانان برنامه غذایی ایام روزه‌داری را به گونه ای انتخاب کنند که میزان کالری و پروتئین توصیه شده روزانه را در دو وعده افطار و سحری دریافت کنند، افزود: روزه داران حتما از خوردن غذاهای پُرحجم، کم کالری و بسیار آبکی در افطار پرهیز کنند.

وی گفت: مصرف میوه و سبزی در وعده‌های سحر و افطار نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عبدالعزیزی تصریح کرد: میوه‌ها و سبزی، ماندگاری بیشتری در بدن دارند، ضمن اینکه سیری طولانی‌تری را ایجاد کرده و حاوی مقدار زیادی آب است که با تامین آب مورد نیاز بدن از بروز تشنگی جلوگیری می‌کند.

کارشناس بهداشت مواد غذایی تأکید کرد: وعده سحر مهم‌ترین وعده غذایی در ماه مبارک رمضان است. در این وعده باید از مصرف غذاهای چرب، شیرین و کنسروی و نیز سوسیس و کالباس و نوشابه‌های گازدار دوری کرد. در این وعده ترجیحا باید مواد کربوهیدارتی مانند برنج و نان و نیز انواع سبزیجات و میوه‌ها مصرف شود.

عبدالعزیزی با بیان اینکه ماست و خیار و انواع خورشت‌ها غذاهای مناسبی برای وعده سحر محسوب می‌شوند، اظهار کرد: روزه داران حتما باید با آب گرم و چند عدد خرما روزه خود را افطار کنند، زیرا معده ساعت‌ها خالی بوده و بهتر است با آب گرم که نزدیک به دمای بدن است، روزه افطار شود؛ البته استفاده از چای و یا شیرگرم هم بلامانع است.