شاکری: «نگذاشتند، نشد، نمی توانستیم» نداریم چون مانعی دیگر وجود ندارد

«یکدستی برای بهبود شرایط چندان مزیت خوبی نیست.» این جمله ای است که اقبال شاکری، یکی از اعضای شورای چهارم شهر تهران بیان می کند و معتقد است این یکدستی دولت، مجلس، شورا و احتمالا شهردار نمی‌تواند یک فرصت باشد و بلکه ممکن است به یک تهدید بدل شود. چون دیگر منتقدی وجود ندارد که آنها را زیر ذره بین انتقاد قرار دهد و در نتیجه فکر می کنند هر آنچه عمل می کنند درست است. یکدست شدن شورای پنجم شهر تهران گمانه زنی های زیادی را به وجود آورده که موجب شده تا این شورا بیشتر از شوراهای قبل مورد توجه قرار گیرد و همه منتظر باشند مردادماه فرا برسد تا ببیند قرار است این 21 نفر چه برنامه هایی برای پایتخت کشور پایه ریزی کنند. عده ای معتقد هستند این شورا موفق خواهد کرد و عده ای هم معتقد هستند هیچ تفاوتی را شاهد نخواهیم بود. برخی هم بر این باورند که تجربه یکدست بودن شورای شهر یک بار در دور اول اتفاق افتاد و منجر به منحل شدن این شورا شد...

وعده های انتخاباتی علاوه بر آنکه موجب می شود شور انتخابات و رقابت افزایش پیدا کند اما پایان گرفتن زمان انتخابات تازه آغاز کار برای منتخب هایی است که حالا مرحله اجرایی شدن وعده هایشان رسیده. اقبال شاکری، عضور شورای چهارم شهر تهران می گوید: «وعده های انتخاباتی انتظاراتی را به همراه می آورد که بارها و بارها از سوی کاندیدای شوراها اعلام شده است.» او چندان این یکدستی شورا را مثبت نمی داند: «تصور خوب بودن یکدستی اعضای شورا چندان جالب نیست. کاری ندارم در حال حاضر چه گروهی سر کار است. فرقی نمی کند. وقتی نقاد مهمی همراه یک سازمان نباشد آن سازمان توسعه پیدا نخواهدکرد یا خدایی نکرده به اختلاف می انجامد چون نیروی نقاد باعث تحرک می شود و آن سازمان را وادار می کند کارهایش را به نحو مطلوب انجام دهد. با توجه به یکدستی که در شورای شهر دیده می شود احتمال وجود اختلاف از یک طرف افزایش پیدا می کند و از طرف دیگر احتمال عدم توفیق آن تعهداتی که نسبت به وظایف خودشان داده اند چه در شهرداری و چه در شورای شهر بالا می رود که خطر بزرگی است و به نظر من شهر را تهدید می کند.»

شاکری در ادامه با تاکید بر آنکه توجه به حفظ منافع مردم چنین آفت هایی را از بین می برد می گوید: «باید افراد عاقل و افرادی که جز خدمت به مردم و حفظ منافع مردم دنبال چیز دیگری نیستند بالاسر این قضیه قرار گیرند. چنین افرادی می توانند تاحدودی از این آفت ها جلوگیری کنند وگرنه تحقق مطالبات مردم دچار مشکل می شود. به هر صورت خوب یا بد این یکدستی رخ داده و آنها به شورای شهر رفته اند؛ حالا باید به این دو آفت خیلی دقت داشته باشند تا باعث ناکارآمدی شورا نشود.»

این عضو شورای شهر با یادآوری شورای شهر دوره اول ادامه می دهد: «ما یک نمونه شورایی که از یکدستی برخوردار بود داشتیم و آن هم شورای اول شهر تهران بود که اولین بار شوراها تشکیل شدند و برای اولین بار هم شورای شهر جمهوری اسلامی ایران منحل شد؛ آن هم به دلیل همین دو آسیبی بود که به آنها اشاره کردم.» اقبال شاکری اضافه می کند: «شورای پنجم یکدست است و نمی توانند بهانه بیاورند که نگذاشتند، نشد، نمی توانستیم و... مردم هم دیگر این حرف ها را قبول نمی کنند و از آنها انتظار دارند نسبت به دوره های گذشته خیلی بیشتر و فراتر خدمات بدهند. چون هیچ مانعی سر راه آنها نیست.»