از فواید روزه گرفتن بیشتر بدانیم

چرا در ماه رمضان روزه می‌گیریم؟ چرا خداوند روزه را بر ما واجب کرده است. روزه برای بدن و سلامتی و از همه مهم‌تر سلامتی روح و روان ، نقش بسیار زیادی را دارد.

بنابراین مواظب باشید که سختی و طولانی بودن روز را بهانه نکنیم. پس روزه گرفتن فقط یک وظیفه دینی و شرعی نیست قدمی است که برای سلامتی برمی‌داریم. فواید روزه گرفتن فراوان است. اگر می‎خواهید فواید روزه گرفتن از نظر پزشکی را بدانید تا انتها این مطلب همراه باشد تا نظر یک متخصص آفریقایی در مورد فواید روزه گرفتن را بخوانیم.

سم زدایی :

همانطور که می‌دانید امروزه در غذاهایی که شاید هر روز از آن‌ها مصرف می‌کنیم ، مواد افزودنی وجود دارد. این مواد افزدونی می‌توانند در بدن بمانند و تبدیل به مواد سمی شود. این سم‌ها در بدن به صورت چربی ذخیره می‌شود. وقتی روزه می‌گیریم این چربی‌ها می‌سوزند و همه سم‌ها آزاد می‌شوند. پس سم زدایی یکی از فواید روزه گرفتن از نظر پزشکی می‌باشد.

استراحت دستگاه گوارش :

از جمله فواید روزه گرفتن ، استراحت کردن دستگاه گوارشی است که این برای بدن مفید است. با روزه گرفتن ، عملکرد فیزیولوژیک طبیعی ادامه می‌یابد و ترشحات معده تولید می‌شود اما میزان ترشح کاهش می‌یابد. با روزه گرفتن می‌توانید مایعات در بدن را در تعادل نگه دارید.

برطرف کردن التهاب و آلرژی

از جمله مهم‌ترین فواید روزه گرفتن از نظر پزشکی برطرف کردن التهاب و آلرژی می‌باشد. روزه گرفتن ممکن است التهاب و آلرژی را از بین ببرد. منظور از التهاب می‌تواند: ورم مفصل ، بیماری‌های پوستی و ….

کاهش قند خون

روزه گلوکز را تجزیه می‌کند به طوری که بدن می‌تواند انرژی کسب کند؛ روزه تولید انسولین که از پانکراس ترشح می‌شود را همچنین کاهش می‌دهد. «گلوکاگون» به منظور تسهیل در تجزیه گلوکز تولید می‌شود؛ در نتیجه روزه منجر به کاهش قند خون می‌شود.

افزایش تجزیه چربی‌ها

اولین پاسخ بدن به روزه گرفتن ، شکستن گلوکز است. وقتی ذخایر گلوکزها تمام شود، کتوزها آغاز می‌شوند. این شکستن چربی‌ها به آزاد شدن انرژی منتهی می‌شود. چربی‌های ذخیره شده در کلیه و ماهیچه‌ها برای آزاد شدن انرژی شکسته می‌شوند. پس یکی دیگر از فواید روزه گرفتن از نظر پزشکی کاهش چربی‌های اضافی می‌باشد.

تعدیل فشار خون

روزه گرفتن یک  روش‌ غیر دارویی و طبیعی برای کاهش فشار خون است؛ روزه کمک می‌کند تا خطر ابتلا به «آترواسکلروز» کاهش پیدا کند  آترواسکلروز گرفتگی عروق توسط ذرات چربی است؛ در زمان روزه گلوکز و بعد از آن ، ذخایر چربی برای تولید انرژی استفاده می‌شود.

کاهش وزن

روزه داری باعث کاهش وزن سریع است؛ ذخایر چربی در بدن را کاهش می دهد. با این حال روزه یک استراتژی خوب برای از دست دادن وزن نیست. کاهش مصرف چربی و قند، و افزایش میوه و بقیه اقدامات برای رسیدن به کاهش وزن بهتر است.

ترویج رژیم غذایی سالم

روزه گرفتن میل به مصرف غذاهای فرآوری شده را کاهش می دهد. روزه همچنین میل به غذاهای طبیعی ، به ویژه آب و میوه را ترویج می‌کند در واقع در این روش روزه شیوه زندگی سالم را رواج می‌دهد.

افزایش ایمنی بدن

روزه گرفتن ایمنی بدن را افزیش می‌دهد به این گونه که روزه سموم بدن را از بین می برد و در کاهش ذخیره چربی به بدن کمک می‌کند.

هنگامی که افراد در زمان شکستن روزه میوه می‌خورند ، آن‌ها ذخایر ضروری بدن از ویتامی‌ ها و مواد معدنی را افزایش می‌دهند. ویتامین A و E آنتی اکسیدان های خوبی هستند که به آسانی در میوه‌ها یافت می‌شوند ، آن‌ها به تقویت ایمنی بدن کمک می‌کنند.

ترک اعتیاد

می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین فواید روزه گرفتن از نظر پزشکی ، ترک اعتیاد می‌باشد. روزه گرفتن م‌تواند به معتادان در کاهش اشتیاق خود به نیکوتین ، کافئین و سایر سوء مصرف مواد کمک کند. اگر چه رژیم های مورد نیاز دیگر برای حل و فصل اعتیاد وجود دارد اما روزه گرفتن هم می تواند نقش مهمی داشته باشد.