ویتامین A را بیشتر بشناسیم

 ویتامین A برای عملکرد طبیعی شبکیه ضروری است. این ویتامین به شکل رتینال در شبکیه با اپسین ترکیب می شود و ردوپسین ایجاد می نماید که برای تطبیق بینایی در تاریکی مورد نیاز است. ویتامین A برای رشد استخوان، کار بیضه و تخمدان، تکامل جنین، تنظیم رشد و تمایز بافت پوششی نیز ضروری است.

خواص ویتامین A

ویتامین آ نقشی حیاتی در فعالیت سالم قلب و عروق بدن داشته و در تنظیم سالم فشار خون لازم است. ویتامین آ برای فعالیت مویرگ‌ها و حفظ جدار آنها لازم بوده و در عوارض قلبی عروقی یا خونریزی‌های مغزی کمبود این ویتامین دیده می‌شود.

ویتامین آ در عوارض و صداهای گوش در دوران سالمندی موجب درمان و رفع آن عوارض شده و مصرف آن از به وجود آمدن این عوارض و صداهای مختلف در گوش جلوگیری می‌نماید.

 

ویتامین A در جلوگیری از پیری زودرسو نگهداری سلول‌های بدن و شادابی آنها تأثیر شایسته‌ای دارد و امروز در  درمان‌های ژرونتولژی و جلوگیری از نابودی و مرگ اعضای بدن از ویتامین «آ» استفاده درمانی می‌شود.

ویتامین A در بیماری‌های دستگاه تنفسی و سلول‌های مخاطی آن نقش درمانی داشته و کمبود آن موجب عوارض و آتروفی بافت‌های مخاطی بینی می‌گردد.

ویتامین A در دوران بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف در بدن مقاومت بدن را زیاد و عوامل ضد بیماری و میکروب را تقویت می‌نماید و موجب رفع بیماری شده و به سلامت بدن کمک می‌نماید.

ویتامین A در رشد و نمو تأثیر دارد و برای کودکان جزو ضروریات حیاتی می‌باشد که رشد و نمو آن به نحو شایسته‌ای انجام پذیرد و موجب فعالیت و نشاط آنان می‌گردد.

مصرف بیش از حد این ویتامین موجب مسمومیت می‌شود.

ویتامین A برای مو

ویتامین A نه تنها در رشد مو بلکه در حفظ و سلامت آن نیز نقش دارد. ویتامین A رتینوئیک اسید داخل فولیکول مو را متعادل می کند.با اینکه بیشتر در مواد آرایشی بهداشتی مخصوص پوست استفاده می شود، نقش بسزایی در سلامت مو دارد.

برای تقویت مو می توان به دو صورت از این ویتامین A  استفاده کرد : به صورت خوراکی یا به صورت محلول که با آن سر را ماساژ می دهند. ویتامین A برای برطرف کردن و حتی جلوگیری از مشکلات مو و سر از قبیل شوره، مو و ضخیم شدن پوست سر ضروری است.

همچنین ویتامین A نقش مهمی به عنوان آنتی اکسیدانی دارد که در تولید سبیوم پوست سر مفید است، سبیوم باعث شادابی و درخشندگی موها می شود. کمبود ویتامین E باعث خشکی و شکنندگی موها می شود، همچنین کمبود این ویتامین با تخریب سلول ها منجر به ریزش مو و شوره سر می شود.

ویتامین A برای تولید چربی در پوست ضروری است. این ویتامین همچنین برای پیشگیری از مشکلات پوست سر و مو مثل شوره، خشک شدن موها و ضخیم شدن پوست سر که همگی می توانند منجر به ریزش زودرس موها شوند، حیاتی است. بنابراین استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین A از جمله سبزیجاتی مثل کلم، هویج و تخم مرغ، توصیه می شود.

ویتامین a

ویتامین A در بارداری

نتایج یک تحقیق نشان می دهد که افراط در مصرف این ویتامین در ماه های اولیه بارداری ، ممکن است باعث نواقص جدی در قلب و نخاع کودک شود. میزان مصرف توصیه شده برای یک زن حامله نباید بالاتر از ۸۰۰۰ واحد بین المللی باشد.دوز بیش از ۱۰۰۰۰ واحد بین المللی می تواند به جنین آسیب برساند.

از افراط در مصرف منابع حیوانی ویتامین A مانند جگر، زرده تخم مرغ و لبنیات در دوران حاملگی پرهیز شود زیرا منبع نوعی ویتامین A به نام رتینوئید است.

دو نوع ویتامین A وجود دارد ، بتاکاروتن و رتینوئید.بتاکاروتن نوع غیر فعال و قابل حل در آب است که ازگیاهان می توان دریافت کرد.مصرف این نوع ویتامین A در دوران حاملگی مضر نیست.

شکل دیگر ویتامین A رتینوئید است و از منابع حیوانی مانند جگر،زرده تخم مرغ و لبنیات می توان آن را دریافت کرد. افراط در مصرف این نوع ویتامین می تواند باعث آسیب دیدگی جدی جنین شود. مصرف مکمل های ویتامین A به شکل قرص، مایع یا کپسول نیز در دوران حاملگی مضر است.

 

اداره مواد غذایی آمریکا (FDA) توصیه می کند که زنان باردار ویتامین A را در قالب بتاکاروتن دریافت کنند. چرا که منابع گیاهی ویتامین A سم کمتری دارد. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.

افراط در مصرف ویتامین A در دوران حاملگی مضر است، اما نباید به اشتباه آن را کاملا حذف کنید. کمبود ویتامین A در دوران حاملگی می تواند باعث بروز همان عوارض افراط در مصرف آن شود. بنابراین، باید آن را به مقدار مناسب مصرف کرد.