حمایت درمانی خیران کشور

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به عملکرد خیران و سمن‌ها در حوزه سلامت گفت: دانشگاه علوم پزشکی از فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه سلامت حمایت می‌کند.

دکتر شاهرخ یوسف‌زاده چابک در جمع خیران حوزه سلامت با بیان اینکه حوزه سلامت فراتر از درمان و بهداشت است اظهار کرد: گستره حوزه سلامت بسیار وسیع است و شامل همه مسائل اجتماعی، فرهنگی، روحی و روانی، اقتصادی و وضعیت معیشت مردم می‌شود.

وی افزود: آنچه از ادامه روند کشتار بشر بر اثر بیماری‌های واگیردار در طول تاریخ دنیا حاصل شده، ارتقای سواد و دانش سلامت در جوامع بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه مشکل امروز حوزه سلامت بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان‌ها است گفت: باید نسبت به ارتقای شاخص‌های سلامت جامعه تلاش کنیم.

یوسف‌زاده چابک حضور خیران و سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه سلامت را بسیار با اهمیت برشمرد و افزود: دولت‌ها در تمام دنیا به‌تنهایی نمی‌توانند از عهده تامین منابع مالی برای حوزه سلامت برآیند بنابراین حضور خیران و سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه بسیار کمک‌کننده است.

وی تصریح کرد: کمک به همنوع در حوزه سلامت، احساس خوشایندی ایجاد می‌کند و در این حوزه دست نیاز به سوی همه خیران دراز می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به رویکرد جدید وزارت بهداشت در جلب حمایت‌ها و مشارکت‌های اجتماعی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: ساختار جدیدی که با تشکیل معاونت جلب مشارکت‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد تعریف‌ شده می‌تواند بستر لازم برای جلب این حمایت‌ها را بیشتر فراهم کند.

یوسف‌زاده تاکید کرد: اگرچه برخی موارد در این حوزه از حیطه وظایف دانشگاه علوم پزشکی خارج است اما این دانشگاه از هرگونه فعالیت در حوزه سلامت از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد و  خیران استقبال و حمایت می‌کند.

در ادامه این نشست، قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد با بیان اینکه هم‌اکنون ۲۱ تشکل مردم‌نهاد در حوزه سلامت در گیلان فعال هستند اظهار کرد: تلاش ساختار جدیدی که از سوی وزارت بهداشت در جلب مشارکت‌های اجتماعی تعریف ‌شده است این است که علاوه بر حمایت، بحث آموزش را نیز توسط این سازمان‌های مردم‌نهاد در سطح کشور عملی کنیم.

کیانوش کوچکی‌نژاد افزود: توانمندسازی تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه سلامت و دعوت از تشکل‌های مطرح کشور در حوزه سلامت برای ایجاد این فعالیت‌ها در سطح استان از جمله اهداف حوزه مشارکت‌های اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.

وی تصریح کرد: علاوه بر آموزش، مطالبه‌گری این تشکل‌ها از دستگاه‌های مختلف برای ارتقای شاخص سلامت از جمله دیگر اهداف این حوزه است.