هشدار متخصصان به والدین کودکان اوتیسم

 زهرا نوع پرست مدیرکل مراکز توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی و متخصص بیماری های کودکان و نوزادان اظهار کرد: تاکنون در هیچ جای دنیا درمان قطعی اوتیسم مشخص نشده، زیرا هنوز علت اصلی و قطعی این اختلال مزمن ومادام العمر مشخص نیست لذا درمان قطعی‌ای هم ندارد و نباید والدین کودکان اتیسم قربانی مراکز بدون مجوز و بهانه‌های دروغین مبنی بر درمان قطعی اوتیسم شوند.

وی بیان کرد: توانبخشی به عنوان سطح سوم سلامت و به عنوان راهی برای جلوگیری از گسترش این اختلال به دامنه‌های دیگر زندگی کودک است که والدین باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

نوع پرست گفت: توانبخشی نظیر درمان باید در زمان مناسب بکار گرفته شود و زمان طلایی در مداخله توانبخشی بهترین تاثیر را در کنترل عوارض اختلالات اوتیسم ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: آمار دقیقی از شیوع اوتیسم در کشور در دست نیست، چون تحقیق وسیعی در این زمینه در ایران انجام نشده اما با توجه به آمار جهانی اختلال که در ماه دسامبر اعلام شده  یک درصد جوامع در دامنه سنی کودکی تا بزرگسالی مبتلا به اوتیسم هستند.

مدیرکل مراکز توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی  افزود: بهترین زمان مداخله بلافاصله پس از تشخیص در سن ۲ تا ۵ سالگی است و نباید با تشخیص یک فرد به کودک برچسب اوتیسم بزنیم.

 وی  گفت: تشخیص اوتیسم، گروهی و توسط متخصصان روانشناسی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و در صورت وجود اختلالات دیگر همراه مثل صرع وجود روانپزشک جهت کنترل دارویی ضروری است و نباید سریع در تشخیص اوتیسم به تصمیم رسید.

نوع پرست اظهار کرد: اکنون ۶۳ مرکز در کشور با بالغ بر  ۲ هزار و ۳۰۰کودک باختلال اوتیسم به ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی می‌پردازند و سازمان بهزیستی کشور آموزش‌های مستمر و تخصصی برای تجهیز مسئولین فنی و مربیان و کارشناسان مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم به جدیدترین و علمی‌ترین روش‌های مداخلات مرکز محور و خانواده محور در سراسر کشور را از سال ۹۱ در دستور کار خود قرار داده و
نظارت‌های علمی و تخصصی بر روند فعالیت مراکز اوتیسم بطور مستمر انجام می‌شود.

وی گفت: طرح مراقبت موقت اوتیسم نیز در استان های خراسان رضوی وگیلان از سال گذشته شروع شده، اما مشکل اساسی خانواده‌ها نبود پوشش بیمه خدمات توانبخشی پزشکی نظیر خدمات کاردرمانی وشنوایی سنجی است که امیدواریم سیاستگذاران سلامت و سایر متولیان در این عرصه گام‌های بلندی را بردارند. 

این متخصص کودکان و نوزادان یادآور شد: آموزش فراگیر مراکز توانبخشی حرفه‌ای از سال جدید درخصوص اختلال طیف اوتیسم از اقدامات دیگر سازمان است که امیدواریم با این اقدام  شاهد ارتقاء خدمات برای این گروه از هموطنانمان باشیم.