به گزارش فارس، مرضیه وحید دستجردی امروز در برنامه صبح بخیر ایران افزود: در مورد تجویز داروی بیش از حد توسط برخی پزشکان در صورتی که متوسط اقلام دارویی پزشکان در نسخه ها از حدی بیشتر شود به پزشک تذکر داده می شود.

وی گفت: به طور کلی تبلیغ دارو موجب می شود که نیاز القایی و کاذب برای مصرف دارو ایجاد شود، بدون اینکه موضوعیت داشته باشد و داروها موادی هستند که اگر بدون علت و نیاز مصرف شوند حتماً ایجاد بیماری و عارضه می کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: ۹۹ درصد تبلیغات دارو که در شبکه های ماهواره ای و برخی فروشگاهها به عناوین مختلف از جمله چاقی، لاغری، افزایش قد و موارد دیگر است، دروغ است.

وحید دستجردی افزود: همکاران ما در آزمایشگاههای بسیار مجهز وزارت بهداشت برخی از این اقلام را آزمایش کرده اند و متوجه شده اند که این داروها دارای موادی هستند که یا اثرات سوء داشتند و ایجاد بیماری و عارضه می کردند یا هیچ ماده موثره دارویی داخل آنها نبوده است و فقط پول و عمر مردم را هدر می دهند.

وی ادامه داد: در مورد داروهایی که به عنوان افزایش قد تبلیغ می شوند نیز باید گفت، به طور طبیعی همه افراد تا سن ۲۲ تا ۲۴ سالگی از طریق ورزش و تغذیه مناسب که باید حتماً حاوی لبنیات و کلسیم باشد امکان افزایش قد دارند اما بعد از آن که استخوانها بسته شدند با هیچ دارویی نمی توان قد افراد را بلند کرد و هر گونه تبلیغ در این زمینه دروغ است.

وی گفت: در بررسی های آزمایشگاههای وزارت بهداشت از برخی اقلامی که توسط مراکز مبارزه با قاچاق کشف شده بود، متوجه شدیم که بعضی از آنها ایجاد سرطان می کنند و حتی در برخی از آنها مواد رادیواکتیو بود که واقعاً برای سلامت مردم خطرناک است و مردم بدانند حتماً تبلیغات داروها در ماهواره ها و برخی فروشگاهها دروغین و گمراه کننده است.

وزیر بهداشت افزود: فقط اقلامی از نظر وزارت بهداشت مورد تأیید است که از وزارت بهداشت مجوز تولید و بهره برداری گرفته باشد و نیز مکمل هایی که برچسب فارسی نوشته شده تأیید وزارت بهداشت را داشته باشند، البته این اقلام هم باید با تجویز پزشک باشد در غیر این صورت از مردم می خواهیم واقعاً مصرف نکنند و سلامت خودشان را به خطر نیندازند.

وی ادامه داد: در مورد تبلیغات داروها در ماهواره ها طی مکاتبه ای از وزیر ارشاد خواسته ایم که با این کار مخالفت کنند زیرا این کارهای غیر قانونی جزء عوامل تهدید کننده سلامت مردم است البته در مواردی که با برخی افراد فعال در این زمینه برخورد کرده ایم توانسته ایم برخی آنها را متوقف کنیم.

وحید دستجردی گفت: با این حال ما نیاز به این داریم که آگاهی مردم را در این زمینه بالا ببریم. یکی از مواردی که چندی پیش می خواندم این بود که در چین گروههای بزرگی هستند که داروی تقلبی تولید می کنند و وقتی اجازه توزیع این داروها را برای مردم خودشان هم به دست نمی آورند شروع می کنند به قاچاق این مواد به کشورهای دیگر و تبلیغ آنها بنابراین مردم با توجه به این تبلیغات دروغ و گمراه کننده سلامت خودشان را به خطر نیندازند.