یافته‌های مطالعه جدید محققان نشان می‌دهد فعالیت هنری مسیر پاداش دهی در مغز را برای تولید احساسات شادی بخش تحریک می کند؛ اما حتی خط خطی کردن کاغذ و نقاشی بدون مهارت هم در این زمینه موثر است.

بر اساس گزارش مدیکال نیوز، یکی از این مطالعات تاکید داشت 45 دقیقه نقاشی یا سایر فعالیت‌های هنری می‌تواند به کاهش شدید استرس کمک کند.

چنین یافته‌هایی باعث شد که بسیاری از افراد به نقاشی رو آورند و این امر به رونق کتاب‌های نقاشی و رنگ آمیزی در سال 2005 انجامید.

اما آنچه باعث می‌شود هنر این اندازه آرام بخش و لذت آفرین باشد، جای پرسش دارد.

محققان دانشگاه درکسل در مطالعه‌ای جدید نشان دادند که هنر بر فعالیت مغز تاثیر می‌گذارد و از این جهت شادی آفرین است.

کار هنری جریان خون را در قسمت قدامی قشر مخ افزایش می‌دهد محققان در این مطالعه از 26 فرد بزرگسال بین 18 تا 70 سال کمک گرفتند که هشت نفر از آنها هنرمند بودند.

از همه افراد خواسته شد در 3 فعالیت تولید هنر شامل رنگ آمیزی، نقاشی آزاد یا خط خطی کردن کاغذ به مدت 3 دقیقه شرکت و بین هر یک از این فعالیت ها استراحت کنند.

فعالیت مغزی شرکت کنندگان در این مطالعه با استفاده از دستگاه طیف نگاری کارکردی نزدیک مادون قرمز رصد شد؛ این روش جریان خون را در قسمت‌های مختلف مغز ترسیم می‌کند.

محققان دریافتند هر 3 نوع فعالیت هنری به افزایش جریان خون در قسمت قدامی قشر مخ منجر شدند، اما در زمان استراحت جریان خون به حالت عادی برگشت.

این قسمت از مخ بخشی از مسیر پاداش دهی مغز را تشکیل می دهد و در تنظیم احساسات نقش دارد.

به گفته محققان، افزایش جریان خون در قسمت قدامی قشر مخ در زمان فعالیت هنری نشان می دهد این فعالیت ها احتمالا احساسات شادی و پاداش را برمی‌انگیزد.

آنها دریافتند که خط خطی کردن بیشترین میزان افزایش جریان خون را در قسمت قدامی قشر مخ دربر دارد و بعد از آن نقاشی آزاد و در نهایت رنگ آمیزی.

با وجود این، تاثیر متفاوت هر یک از این فعالیت ها از نظر آماری قابل توجه نیست.

به گفته محققان، یافته های این تحقیق نشان می‌دهد که اگر می‌خواهید حال روحی تان بهتر شود، یک خط خطی سریع تاثیر اعجاب انگیز دارد.

آنها افزودند: این نوع نقاشی، کاری است که همه ما تجربه اش را داریم و می‌توان از آن به فعالیتی بدون نیاز به مهارت و قضاوت، خوشایند و آزاد تعبیر کرد.