به گزارش فارس، سید ابراهیم رئیسی امروز در حاشیه مراسم افتتاح سومین همایش ملی مسئولان انتظامی سازمان نظام پزشکی در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه دولت موظف بوده در سال اول اجرای برنامه توسعه، شورای عالی سلامت را تشکیل بدهد که نداده آیا قوه قضائیه باید از دولت پاسخ بخواهد گفت: در جریان موضوعی که میفرمائید نیستیم.

وی در مورد آخرین وضعیت پرونده قضایی باغ قلهک گفت: این موضوع در قوه قضائیه در حال پیگیری است و اگر نتیجه‌ای حاصل شد از سوی سخنگوی قوه قضائیه اعلام می شود.

رئیسی در پاسخ به اینکه قوه قضائیه چه اقدام خاصی برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به خصوص لوازم آرایشی و بهداشتی داشته گفت: قاچاق کالا مسئله‌ای است که تولید ملی را به مخاطره می‌اندازد و اقتصاد ملی را تهدید می‌کند و باید از آن پیشگیری شود و راه پیشگیری آن این است که برای قاچاقچی کالا نصرفد که کالا قاچاق کند.

وی گفت: اگر قاچاق کالا صورت گرفت قوه قضائیه به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند. اکنون بیشترین حجم قاچاق کالا در نقاط مرزی است که به آن رسیدگی می‌شود و برابر قانون حکم قاچاق صادر و کالای قاچاق ضبط و به آن جریمه تعلق خواهد گرفت. این مسئله باید به صورت ملی تصمیم گرفته شود و به گفته مقام معظم رهبری که چند سال پیش فرمودند «برخورد با قاچاق کالا عزم ملی می‌خواهد» و این عزم ملی در گروی اقدام هر سه قوه است.

معاون اول قوه قضاییه اظهار داشت: در این راستا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شد و جا دارد بخش‌های مختلف کشور توجه جدی به قاچاق کالا داشته باشند. ما در پرونده‌هایی که رسیدگی می‌کنیم بیشترین حجم پرونده‌ها در نقاط مرزی در بعد اقتصادی قاچاق کالا تشکیل می‌شود.

وی گفت: سازمان نظام پزشکی مجموعه‌ای است که ساز و کاری دارد که مقررات و اخلاق در حرفه‌های پزشکی دقیقاً رعایت شود و ساز و کاری که قانون‌گذار برای سازمان نظام پزشکی در نظر گرفته در این جهت می‌تواند تأثیرگذار باشد. تصور ما این است که گام‌های خوبی هم در سازمان نظام پزشکی و هم دادسرای انتظامی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات برداشته شده اما ما باید اقداماتمان صبغه پیشگیرانه داشته باشد.

رئیس خاطرنشان کرد: هم در دوره آموزش پزشکی و هم در دوره کارورزی و نظارت دقیق بر عملکرد پزشکان لازم است چرا که پزشکان طبیعتا قانونمند عمل می‌کنند اما اگر چند نفر تخلف کنند برخورد قانونی با متخلفان حتما می‌‌تواند در کاهش وقوع تخلفات آتی موثر باشد.

رئیسی در پاسخ به اینکه قاچاق مواد مخدر دارو و لوازم آرایشی رقم‌های میلیاردی را سالانه در کشور به خود اختصاص داده و چه راهکاری برای آن در نظر گفت: مسئله مواد مخدر با قاچاق کالا متفاوت است. مواد مخدر قانون خاص دارد و پلیس مبارزه با مواد مخدر مسئولیت آن را بر عهده دارد. در جهت کمیت از تسلط آمریکایی‌ها و ناتو در افغانستان شاهد افزایش تولید مواد مخدر در این کشور هستیم و طبق آمار سازمان ملل تولید مواد مخدر در این کشور تا ۴۰ برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از سویی مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی تبدیل شده است که زیر چتر آمریکایی‌ها در افغانستان رخ می‌دهد که دقیقا مصداق جنایت بشری است. ما به جرایم ناشی از مواد مخدر رسیدگی می‌کنیم ولی بخش‌های دیگر هم نقش دارند، دیپلماسی ما در ارتباط با مواد مخدر باید فعال شود و مبارزه با مواد مخدر باید بخش دیپلماسی داشته باشد که تمام کشورهای جهان را علیه ناتو و آمریکایی‌ها بسیج کند و در سازمان‌های بین‌المللی به نحوی علیه آنها کیفر خواست صادر شود و ادعانامه علیه دشمنان ملتی که اقدام به تولید مواد مخدر می‌کنند صادر شود.

رئیس افزود: اینها مسائل چند جنبهای است و دلیل اینکه ما ستاد مبارزه با قاچاق کالا داریم همین است ستاد یعنی متشکل از دستگاههای مامور در حوزه مبارزه با قاچاق کالا یا مواد مخدر که یک بخش از آن بر عهده دستگاههای فرهنگی است که در جامعه الگوساز هستند، مانند آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما و تمام بخشهای فرهنگی که در فرهنگسازی مسئولیت دارند.