عدم پرداخت اعتبارات مترو توسط دولت/ امنیت مسافران در مترو اولویت مهم مسئولان شهری است

گروه اجتماعی- مترو از سال‌های پیش با مشکل اعتبارات مواجه بوده و از آنجا که مترو پروژه عظیم ملی قلمداد می‌شود لازم است دولت به آن نگاه ویژه ای داشته و نسبت به پرداخت سهم خود اقدام کند.

این روزها که آلودگی هوا مهمترین معضل مردم ایران به خصوص کلانشهرها است، بحث ارتباط بین ترافیک و آلودگی هوا اوج می گیرد و اینکه پایتخت بیشترین حجم ترافیک را دارد و در این شرایط مترو ناجی مردم در این آلودگی هوا است.

یکی از مواردی که به حل بحران ترافیک در کلانشهرها کمک می‌کند استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی‌است؛ پس مترو در کم شدن مشکل ترافیک و آلودگی هوا در شهرها بسیار موثر و ضروری است.

ایمنی بسیار بالا، راحتی و آسایش مسافران، کاهش مصرف انرژی، سرعت مناسب، قیمت پایین حمل مسافر در مقایسه با خودروهای شخصی از جمله مزیت‌های قطار شهری نسبت به سایر وسایل نقلیه عمومی است.

محمد احمدی بافنده مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران در گفت و گو با افکارنیوز با اشاره به اهمیت مترو در پایتخت عنوان کرد: سرمایه گذاری برای ساخت و پیشرفت مترو مهم ترین خدمت به مردم به خصوص پایتخت نشنان است که باعث حمل و نقل با هزینه محدود و سرعت بالا شده است.

وی افزود: سازه مترو تهران دارای ظرفیت بالقوه در پدافند غیر عامل است و در صورت بروز بحران می تواند یک پناهگاه امن برای مردم باشد و طرحی در دست انجام است مبنی بر اینکه دپارتمانی برای موضوع ایمنی و آتش نشانی در حوزه مترو تشکیل شود تا از حوادث مترو پیشگیری شود.

احمدی بافنده ادامه داد: تصادف دو قطار در مترو طرشت طبق بررسی های صورت گرفته خطای انسانی بود و خوشبختانه اتفاق ناگوار و بحران جدی رخ نداده است و دغدغه اصلی مسئولان شهری تهران امنیت جان مردم و مسافران است و همه ی ما برای تحقق این امر میکوشیم.

پس از حادثه تصادف دو قطار در مترو طرشت کارشناسان مترو در حال پیگیری چرایی این حادثه هستند و بررسی‌های اولیه نشان داده که خطای انسانی علت بروز این حادثه بوده است و سیستم ATP، سیستم خودکنترلی توقف قطار در صورت مشاهده موانع است که متاسفانه راهبر بدون هماهنگی با اتاق فرمان این سیستم را خاموش کرده بود.

مترو از سال‌های پیش با مشکل اعتبارات مواجه بوده و از آنجا که مترو پروژه عظیم ملی قلمداد می‌شود لازم است تا دولت به آن نگاه ویژه ای داشته و نسبت به پرداخت سهم خود اقدام کند که متاسفانه کوتاهی‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفته است اما در این خصوص دولت و شهرداری‌ها هر دو باید تلاش کنند و در حقیقت مترو پروژه ای نیست که یک نهاد بتواند به تنهایی بار مالی آن را به دوش کشد.

*عدم پایبندی دولت به دادن حق پایتخت نشینان

مجتبی شاکری نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بدهی دولت به شهرداری و کمبود اعتبارات مترو بیان کرد: مترو پروژه مهمی است که روزانه افراد زیادی را جا به جا می کند و مسئولان در قبال جان مردم مسئول هستند.

وی افزود: عدم پرداخت بدهی ها توسط دولت و کمبود اعتبارات باعث کاستی هایی در این پروژه عظیم می شود اما با این حال می توان گفت شهرداری تهران با توجه به بدهی دولت و کمبود بودجه برای مترو امنیت و ایمنی مترو تهران را تا حد قابل توجهی تامین کرده است و حوادث پیش آمده طبق بررسی های صورت گرفته ناشی از خطای انسانی بود.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سهم قانونی دولت در پرداخت بخشی از اعتبار مورد نیاز مترو گفت: به عنوان مثال عدم پرداخت این اعتبار قانونی از سوی دولت سبب عدم اجرای دیگر پروژه‌های شهر به دلیل اختصاص ردیف بودجه آن‌ها جهت ساخت ایستگاه‌های مترو و توسعه حمل‌ونقل خواهد شد.

شاکری اظهار داشت: بخش‌ وسیعی از جا‌به‌جایی‌های روزانه شهر به ارائه خدمات به شهروندان غیر تهرانی اختصاص می‌یابد و از سوی این شهر با مشکلات متعددی به ویژه در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی مواجه است لازم است دولت حق پایتخت نشینان را بدهد.

مترو به عنوان پاک‌ترین، سالم‌ترین، سریع‌ترین، ایمن‌ترین و به طور کلی کارآمدترین شبکه حمل و نقل، نقش انکارناپذیری در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی ناشی از معضل ترافیک دارد و مسئولان باید برای تقویت خطوط و بالا بردن ایمنی آن تلاش کنند.