تهران نیازمند فضاهای عمومی فرهنگی و اجتماعی

گروه اجتماعی- یکی از موضوعاتی که کارشناسان شهری درباره آینده شهر تهران می گویند مساله وجود فضاهای فرهنگی و اجتماعی است، فضاهایی که به نوعی مشارکت حداکثری مردم را ایجاد کنند.

آذر تشکر، جامعه‌شناس شهری و کارشناس مطالعات اجتماعی در گفت و گو با افکارنیوز درباره شهرداری که قرار است سرنوشت 4 سال آینده شهر را رقم بزند گفت: «درباره آنکه شورا چه نقشی باید ایفا بکند و ٤ سال آینده را به همراه شهرداری که انتخاب می کنند رقم بزند بیشتر باید تمرکز روی ساز و کارهایی داشته باشند که به اعتماد و مشارکت مردم برمی گردد.» او درباره اعتماد مردمی گفت: «اتفاقات، اخبار، شایعات و... که در این چند وقت اخیر بسیار رخ داده موجب شده تا روی اعتماد مردم تاثیر بگذارد و آن را خدشه دارکند. مردم از نظر اطلاع رسانی باید در جریان پروژه ها و نحوه هزینه‌کرد آنها قرار گیرند. در گذشته بسیار شاهد پروژه هایی در سطح شهر یودیم که حتی از زدن یک تابلوی ساده هم دریغ می کردند و مردم تا مدت ها نمی دانستند این پروژه چیست، چه کار می کند و اصلا جایی که دارد ساخته شود قرار است چه شود؟ حتی از اطلاع رسانی های ساده ای که در پروژه ها می شود خبری نبود. تغییر کاربری های مختلفی که انجام می شد، تصمیم هایی که روی کاربری ها انجام می شد و همه بدون آنکه به مردم اطلاع رسانی شود و دست کم نظر آدم های مختلف را بخواهند پیش می بردند و تصمیم گیری می شد. در نهایت نیز مردم چشمشان را باز می کردند و با انبوهی از ارقام عجیب و غریبی روبرو می شدند و نمی توانستند هضم کنند که یک پروژه چرا باید اینقدر هزینه تراشی کند. در دوره های گذشته حتی بحث اختلاس و جا به جایی های مالی عجیب و غریب و رانت های عجیبی که در شهرداری تقسیم می شد باعث همین بی اعتمادی شده بود.»

 

مشارکت مردم در شهر

نکته بعدی بحث مشارکت کردم است. جامعه‌شناس شهری و کارشناس مطالعات اجتماعی در این زمینه گفت:‌ «شهرداری باید مشارکت مردم را هم آغاز کند بنابراین به لحاظ استراتژتیک کاری که شهرداری باید اول در نظر بگیرد این است که باید آنالیز کند تا چه حد مردم را در پروژه ها دخالت دهد به ویژه پروژه های فرهنگی و اجتماعی. برای مردم مشارکت مردم نیازمند فضا است. یکی از چیزهایی که در گذشته واقعا وجود داشت دریغ فضا برای عموم مردم بود. مردم برای گرفتن یک سالن چقدر باید بوروکراسی از سر می گذراندند، چقدر بدقولی ها به آنها می شد و چقدر عوامل مختلف تاثیر می گذاشت برای آنکه آن فضا برای گردهمایی کوچک مردمی امکان پذیر نشود. با این حال خیلی از فضاها هم خاک می خورد. فضاهای شهر و فضاهایی که در اختیار سازمان ها و اداره هاست بسیار زیاد هستند اما به دلایلی که اشاره کردم فضاهای غیر فعال زیادی وجود دارند که باید این فضاها شناسایی شوند و در اختیار مردم قرار گیرد و بگذارند مردم از آنها استفاده کنند به جای آنکه بلااستفاده بماند.»

 

ایجاد فضای عمومی نه فضای عمومی تجاری

تشکر با تاکید بر آنکه باید فضاهای عمومی جدیدی که نگاه تجاری ندارند به وجود آیند گفت: «در سطح شهر از نظر ساخت و ساز نیاز به ایجاد فضاهای جدید است؛ اما این فضای جدید منظور فضای تجاری نیست. چون دیگر نیاز به فضای تجاری نداریم. نیاز به فضای بزرگراهی و ارتباطی هم نداریم. بنابراین آن چیزی که به نظر می رسد این شهر فاقد فضای عمومی است. فضایی باید در اختیار مردم قرار بگیرد که شهروندان را با جیب شان نسنجد و به عنوان مصرف کننده و خریدار وارد آنجا نشوند. خیلی از فضاهایی در دنیا هست که مردم در آنجا جمع می شوند و برنامه های جالب اجرا می کنند و در آنجا به گونه ای نیست که بخواهند به شما چیزی بفروشند. ما از این فضاها در شهر کم داریم.»