آغاز به کار تلویزیون اینترنتی تا پایان سال

رضا تقيپور - وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات - در گفتوگو با ايسنا اظهار كرد: حداقل تا دو سال گذشته محتواي ديجيتالي بسياري نداشتيم زيرا فرستندههاي تلويزيوني ما آنالوگ بود و طبيعتا فيلمها و سريالهايي كه پخش ميشد، به ديجيتال تبديل نميشدند.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته کار در زمینه تلویزیون اینترنتی در کشور آغاز شده و بسیاری از محتوای فیلم‌ها و سریال‌ها به محتوای دیجیتالی تبدیل شدند، بنابراین اکنون محتوا به اندازه‌ای که بتواند IPTV در کشور راه‌اندازی شود، وجود دارد.

به گزارش ایسنا بنابر پیش‌بینی موسسه بین‌المللی Pyramid، میزان درآمدهای ناشی از ارائه خدمات IPTV در سال ۲۰۱۵ میلادی، از مرز ۳۶ میلیارد دلار عبور خواهد کرد که این میزان به تنهایی، ۱۵درصد از کل درآمدهای خدمات تلویزیون پولی(Pay - TV) را شامل می‌شود.

به گفته کارشناسان نکته مهم در این روند، رشدی است که برای بازارهای آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه در نظر گرفته شده است. این رشد ناشی از توسعه شبکه‌های باند وسیع و نیاز به پهنای باند بیش‌تر در خدماتی همچون IPTV است.

البته در این راستا ارائه‌دهندگان خدمات و اپراتورها باید به این مساله توجه کنند که با در نظر گرفتن استراتژی‌های مناسب از جمله همکاری نزدیک‌تر با تامین کنندگان محتوا، خدمات IPTV را جذاب‌تر از گذشته به کاربران ارائه دهند تا بتوانند نسبت به خدمات تلویزیون سنتی، از مزایای رقابتی مناسب بهره‌مند شوند.

کارشناسان هم‌چنین با تأکید بر وجود پتانسیل‌های قابل توجه برای ارائه خدمات محتوامحور در کشور، بر این عقیده‌اند که ارائه خدمات IPTV ضمن ایجاد رونق در صنعت محتوای دیجیتالی کشور، درآمدهای خوبی را برای بازیگران مخابراتی، رسانه‌یی و حتی اینترنتی کشور به همراه خواهد داشت. درصورت تحقق این مهم، می‌توان سهمی از درآمدهای جهانی IPTV تا سال ۲۰۱۵ را برای ایران متصور شد.

ACS مخفف عبارت Advance communication systems به معناي سيستمهاي ارتباطي پيشرفته است ولي در اصل همان IPTV است كه مخابرات عنوان ACS را براي آن برگزيده است.