با نوع آموزش‌ها و ساختمان مدارس کودکی را از دانش‌آموزان دزدیده‌ایم

رضوان حکیم زاده درخصوص چالش‌های تنوع مدارس اظهار کرد: بنده بیشترین نقد را به مدارس سمپاد دارم چرا باید با عنوان جداسازی به دانش‌آموزان تیزهوش برچسب زده و آنها را از سایرین جدا کنیم؟ این مسئله باعث می‌شود دانش‌آموزان متوقع تربیت شوند و به جای اینکه به فکر خدمت به کشور باشند دائم می‌گویند جامعه به ما چه خدمتی خواهد کرد؟

وی افزود: در آموزش‌های نوین به معلمان می‌آموزند که چگونه با دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه و استعداد برتر کار کنند و از توانمندی دانش‌آموزان دارای استعداد برتر برای کمک به یادگیری سایر دانش‌آموزان استفاده می‌کنند.

معان آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: انتظار داریم که تا سال 1400 مجموعه مدارس استعدادهای درخشان به شکل فعلی وجود نداشته باشد البته باید فرصت‌های خوبی برای دانش‌آموزانی که دارای استعدادهای فراتر از حد معمول هستند، فراهم شود.دوره آموزش عمومی باید تمام دانش‌آموزان را صرف نظر از اینکه برای آینده چه شغلی می‌خواهند تحت آموزش‌های مشترکی قرار دهد و نیازی به جداسازی نیست.

حکیم زاده بیان کرد: جریان دانش‌آموزی در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند و چرا باید به جای تقویت مدارس دولتی مدل اداره آنها را تغییر دهیم؟ این موضوع باعث می‌شود جریان اصلی دانش‌آموزان به فراموشی سپرده شوند. از سوی دیگر نباید دانش‌آموزان تیزهوش را نادیده گرفت بلکه از طریق برنامه‌های اضافه در مدارس عادی باید به صورت دستیار معلم از آنها استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در 6 پایه دوره ابتدایی ارزشیابی توصیفی مستقر است، گفت: از سوی دیگر برای ورود به پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان آزمون برگزار می‌شود در چنین شرایطی یا باید آزمون ورود به پایه هفتم مدارس سمپاد یا ارزشیابی توصیفی را از دوره ابتدایی حذف کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: هم‌اکنون از 80 نفر یک نفر در آزمون مدارس استعدادهای درخشان قبول می‌شود که این آزمون بسیار دشوارتر  از کنکور است؛ هم‌اکنون با نوع آموزش‌ها و ساختمان مدارس کودکی را از دانش‌آموزان دزدیده‌ایم و با برگزاری آزمون تیزهوشان تیرخلاص را به آنها زده‌ایم.

حکیم زاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر مطرح کرد: در مدارس دولتی و غیردولتی جداسازی دانش‌آموزان براساس درآمد اجتماعی انجام می‌شود و هر فردی که پول بیشتری داشته باشد از آموزش بهتری بهره‌مند خواهد شد هم‌اکنون در کشور ما شرایط به گونه‌ای است که در دورن قبل از دانشگاه، آموزش‌های غیردولتی با کیفیت هستند و در دوران دانشگاه نیز آموزش‌های دولتی با کیفیت هستند.