همه آنچه درباره انگور باید بدانید

 انگور میوه ای شیرین و لذیذ و از نوع میوه های خوشه ای است. یکی از خواص انگور، صاف کننده و « مولد خون بودن » آن است. انگورقند خون را نیزتنظیم می کند.

انواع انگور

برخی از انواع انگورکه در ایران کشت می‌شوند عبارتند از: کندری، شاهرودی، یاقوتی قرمز، یاقوتی سفید، فخری، عسگری، مهدی خانی، بی دانه، بی دانه قرمز، مهره، شانی، ریش بابا، کشمشی یا سلطانی، روچه قرمز، روچه سفید، سنگک، امیری، لعل، حاجی عباسی، چشم گاوی، قندهاری، مایه میش، غلامی، شست عروس چیرکینک بستک، صاحبی، نباتی، شاهانی، یزدانی، مراغه‌ای، خلیلی، گوهر، لعل حسینی، دم خروسی، رازقی شیرازی، الوان، شصت عروسان، نارا، مادر و بچه، مسکه، گزنه‌ای، ملائی، مثقالی، ورچه‌ای، ابی، الفی سیاه، لوغن، شاماما، خیراندیش، سنگونک، علنی، رویال سبز، والنسیا.

 

خواص انگور قرمز

انگور قرمز برای تصفیه ی خون و خون سازی از انگورسبز هم بهتر است. البته افرادی که قند خون پایین دارند می توانند از آب انگوربهره ی زیادی ببرند، سعی کنند همیشه آب انگور تهیه کنند و چند بار در روز مقداری از آن را میل کنند. انگور به خاطر خواص ضد عفونی کنندگی، یکی از میوه های ضد سرطان شناخته شده است.

انگورقرمز از تصلب شرایین و انسداد رگ ها پیشگیری می کند. به گفته ی پژوهشگران ” غلیظ بودن خون، اکسیداسیون سریع کلسترول، سفت و سخت شدن رگ ها دلایل اصلی بروز بیماری های قلبی و تصلب شرایین است. با خوردن آب انگور قرمز، اکسیداسیون کلسترول، کاهش می یابد و رگ های خونی منبسط می شوند و خون با سرعت بیشتری در بدن جریان می یابد. علاوه بر این، خوردن انگورقرمز موجب بهبود عملکرد قلب می شود.

آب انگورقرمز منبع سرشاری از آنتی اکسیدان موسوم به ” کوئرنستین ” است. پوست انگوردارای ماده سفید ” رزوراتول ” است که از تراکم و روی هم انباشته شدن پلاکت های خون جلوگیری می کند و در نتیجه مانع لخته شدن خون در رگ ها می شود. محققان در انگور قرمز نوعی ماده ی شیمیایی طبیعی را کشف کردند که قلب را از آسیب های پیری محافظت می کند. این ماده موجود در انگورقرمز به تازگی مورد توجه دانشمندان و شرکت های داروسازی قرار گرفته است.

یک لیوان آب انگورقرمز حاوی : ۱۱۰ کالری انرژی، یک گرم پروتئین، ۲۹ گرم کربوهیدرات و یک گرم فیبر می باشد.

خواص انگور سیاه

انگور سیاه در زدودن غم و اندوه و بی‌تابی شدید، بسیار موثر است. از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است که فرمود: “پس از طوفان نوح که آب، زمین را شست و حضرت نوح در قبرستان‌ها، استخوان مردگان را دید و بسیار اندوهناک گشت، خداوند متعال به او وحی کرد که انگورسیاه بخور تا غم تو از بین برود.”

 

برخی دیگر از خواص انگور

مصرف آب انگور تازه برای کسانی که نارسایی کبد دارند توصیه شده است، زیرا آب انگورعمل ذخیره قند در کبد و دفع صفرا را تسهیل می کند. کبد را تقویت می کند و به فعالیت سالم آن کمک می کند.

  • انگور موجب افزایش اشتها می شود.

  • انگو، سموم بدن را دفع می کند ویبوسترا برطرف می‌سازد.

  • انگور برای کسانی که مبتلا به ورم مفاصل ، روماتیسم، نقرس و سنگ کلیه می باشند، مفید است.

  • انگور برای کسانی که دچار مسمومیت، عوارض فشار خون بالا و سوء هاضمه، اختلالات پوستی، کورک، اگزما و نفریت(ورم چرکی کلیه‌ها) شده‌اند سودمند است.

  • انگورباعث پاک سازی معده و روده از مواد زائد و مضر می شود.

  • انگور عاملی مهم برای بازگشت نیروی عضلانی است.

  • انگور یک غذای خوب برای سلسله اعصاب می‌باشد و فشار عصبی را تسکین می‌دهد.

  • آب انگور تازه برای بیمارانی که دچار ورم کلیه هستند، نوشیدنی مناسبی است، زیرا ادرارآور است. حتی در این مورد بهتر است به جای شیر به بیمار، آب انگورتازه داده شود.

انگور و لاغری

پژوهشگران علوم تغذیه در دانشگاه تگزاس ترکیبی را در انگورشناسایی کرده‌اند که خواص ضد سرطانی و آثار مفید دیگری برای بدن دارد. این متخصصان درآزمایشات جدید خود دریافتند که این ترکیب موسوم به «رسویراترول» می‌تواند تاثیر سودمند نوعی هورمون چربی را در بدن افزایش دهد. این هورمون که موسوم به «آدیپونکتین» است، از سلولهایی تولید می‌شود که چربی را می‌سازند و ذخیره می‌کنند.هورمون آدیپونکتین آثار سودمندی روی مشکلات پزشکی ناشی از چاقی دارد. به گفته پژوهشگران،هم آدیپونکتین و هم رسویراترول، هر دو نقش ضد چاقی،ضد مقاومت انسولینی و ضد پیری دارند. این یافته اطلاعات مهمی را در زمینه تولید داروها و روش‌های درمانی جدید برای بهبود مشکلات چاقی،دیابت و سالمندی ارائه می کند. جزئیات این بررسی ها در مجله «شیمی بیولوژی» منتشر شده است.

انگور، هم لاغرکننده است و هم چاق کننده، به این ترتیب که اگر انگور را از صبح تا ظهر خالی میل کنید لاغرکننده است و اگر آن را همراه با غذا میل کنید چاق کننده است. افرادی که خیلی لاغرند و می خواهند چاق شوند، می‌توانند یک لیوان صبح و یک لیوان عصر آب انگوربخورند.

شاید دوست داشته باشید

 

 

خواص انگور در بارداری

خوردن انگوردر دوران بارداری داری خواص قابل توجهی می باشد: افزایش قدرت سیستم ایمنی زن باردار و جلوگیری از عفونت ها، جلوگیری از فشار خون بالا در دوران بارداری، بهبود سیستم گوارش، بهبود عملکرد کلیه و کبد، درمان یبوست و بالاخره جلوگیری از بیماری های عصبی در زن باردار. انگور حاوی مقدار زیادی آب، قند(گلوکز و فروکتوز)، آنتی اکسیدان ها، منیزیم، کلسیم، آهن، ویتامین های B1، B2، B6، B12، A، C و K و اسیدفولیک می باشد.

اگر مادر باردار در دوران بارداری انگور بخورد ممکن است رنگ چشم کودک او روشن تر شود زیرا انگورحاوی مقادیر زیاد ویتامین A و فلاوونوئیدی است که این ترکیبات اثر مستقیم در تکامل رنگ چشم جنین دارد.

اگر مادر باردار در دوران بارداری انگوربخورد، کودک او مواد مغذی بیشتری را دریافت خواهد کرد، زیرا انگور حاوی مقادیر زیاد ویتامین B است که این ویتامین متابولیسم و سوخت و ساز مادر را تنظیم می کند و این کار کمک می کند تا جنین ریز مغذی بیشتری را دریافت کند.

انواع انگور

خوردن انگوردر بارداری به کودک کمک می کند که کمتر در معرض معلولیت های های لوله عصبی قرار بگیرد زیرا انگورحاوی مقادیر زیادی اسید فولیک است که این ماده ، بصورت مکمل هم به مادر داده میشود تا از نقص لوله عصبی در جنین در ماه های اول جلوگیری شود.

همچنین کودک در آینده سیستم عصبی قویتری خواهد داشت زیرا انگور حاوی مقادیر زیاد کالری و سدیم است. همچنین مادر با مصرف انگور قبل و در حین بارداری وضعیت ژن جنین خود را بهبود می بخشد زیرا انگورفسفر دارد که فسفر از اجزای اسید نوکلئیک است که این اسید مسئول  تکامل ژنتیک جنین است.

البته توجه داشته باشید که اولاً از مصرف انگوری که آغشته به کودهای شیمیایی است خودداری شود، ثانیاً خوردن انگور با برخی خوراکی ها(نظیر شیر، خیار و ماهی) باعث احساس ناخوشایند در معده می شود و ثالثاً برخی زنان باردار نسبت به انگور آلرژی دارند و نباید از انگوریا آب انگور استفاده کنند.

مضرات انگور

۱- مصرف زیاد انگورباعث دل پیچه و اسهال می شود، بنابراین در خوردن آن افراط نکنید.

۲- مصرف انگور برای مبتلایان به دیابت(مرض قند) مضر است.

۳- مصرف مداوم آب انگورباعث ایجاد سنگ کلیه و رسوبات در دستگاه ادراری می شود.

۴- خوردن انگور ترش و نارس، باعث بروز اختلال در معده می‌شود.

۵- هسته انگور، سرد و خشک است و در معده‌های ضعیف ایجاد نفخ می کند.

۶- زیاد‌ه روی در خوردن انگوربرای کبد و معده مضر است و حتی ممکن است به انسداد روده و معده ختم شود.

۷- خوردن آب سرد بلافاصله پس از خوردن انگور، برای معده زیان‌آور است.