کشنده ترین سرطان کدام است؟

نام سرطان ریه به صورت ناخودآگاه ما را یاد سیگار می اندازد! سیگار کشیدن، عملی که به عنوان عامل اصلی این بیماری شناخته شده و افراد زیادی را در سرتاسر جهان با مرگ مواجه می‌کند.

مراحل ابتدایی سرطان ریه
سرطان ریه در مراحل ابتدایی خود بدون هیچ‌گونه علائمی در بدن ریشه می‌دواند و غالبا افراد زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری از سطح ابتدایی خود فراتر رفته است؛ شاید به همین دلیل سرطان ریه را به عنوان کشنده ترین نوع سرطان در جهان یاد می کنند.

با آن که سیگار کشیدن از مهم‌ترین دلایل ابتلا به این بیماری است اما باید توجه داشت که در معرض سیگار قرار گرفتن مانند هم خانه بودن با فرد سیگاری نیز می‌تواند افراد را در مواجهه مستقیم با این بیماری قرار دهد. هم‌چنین زندگی در هوای آلوده کلان شهرها نیز می‌تواند موجب این بیماری خطرناک گردد.

مانند تمامی سرطان‌ها عامل وراثت نیز در سرطان ریه بی اثر نبوده و می‌تواند به عنوان یک زنگ خطر برای افراد به صدا در آید.

نشانه‌های سرطان ریه
شایع ترین نشانه سرطان ریه، سرفه و روند صعودی آن است که در صورت تهاجم تومور به لایه پوشاننده مجاری تنفسی به وجود می‌آید. علاوه بر این، نشانه‌های زیر نیز می‌تواند هشداردهنده باشد:

سرفه مکرر فرد غیرسیگاری به مدت دو هفته یا بیشتر
مشاهده خون هر چند کم در خلط سینه
افزایش غیر طبیعی خلط سینه
تغییر رنگ خلط سینه
خستگی مفرط
از دست دادن اشتها
درد شدید استخوان که به دلیل تصادفات نباشد
عدم تعادل، از دست رفتن موقتی حافظه و دیگر واکنش‌های مربوط به سیستم اعصاب
ورم گردن یا دست
از دست دادن غیر موجه وزن
سردرد، ضعف و …

راه‌های تشخیص سرطان ریه:
سی‌تی‌اسکن
نمونه‌برداری
سونوگرافی
آزمایش خون
اسکن استخوان

راه‌های درمان سرطان ریه:
جراحی، که در این روش قسمت کوچکی یا بخش زیادی از ریه را از بدن خارج می‌نمایند.
سوزاندن ضایعه با لیزر
شیمی درمانی
درمان فوتودینامیک، که استفاده از رنگ و نور است. در این روش درمان، رنگ به داخل یک ورید تزریق و سپس در تمام بدن منتشر می‌شود. پس از چند روز، این رنگ فقط در سلول‌های بدخیم باقی می‌ماند. سپس نور قرمز رنگ لیزری به سلول تابانده می‌شود و رنگ درون سلول سرطانی این نور را جذب می‌کند. این امر منجر به عکس العمل فوتوشیمیایی  شده که تخریب کننده سلول های مخرب می‌باشد.

اگر بیماری از حد غیر قابل جبرانی فراتر نرفته باشد، می توان با درمان بیولوژیکی که مشتمل بر بازسازی، تحریک و تقویت سیستم طبیعی دفاعی بدن بیمار است، با استفاده از آنتی بادی و هدایت سیستم دفاعی بدن خود بیمار، مبارزه با سرطان صورت پذیرد.

راه‌های پیش گیری از ابتلا به سرطان ریه:
مصرف سیگار، قلیان و باقی دخانیات را کاهش داده و سپس ترک نمایید.
حضورتان را در محیط‌های آلوده و مجاورت با افراد سیگاری را کاهش دهید.
از راکد قرار دادن هوای خانه حتی در صورت یک پخت و پز ساده، اجتناب نمایید.
در صورت مشاهده هر یک از علائم بدون فوت وقت به پزشک مراجعه فرمایید.
مشاغلی که با مواد شیمایی بخصوص آزبستوز یا همان پنبه نسوز سر و کار دارند، حتما با پزشک مشورت نموده و اقدامات لازم در پیش گیری و حفاظت از خود را با ماسک های پیشرفته  به انجام برسانید.