علائم افسردگی در کودکان را بشناسیم
مهتاب کاظمی گفت: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که معضل افسردگی و افسرده شدن تن‌ها مختص افراد بزرگسال نیست. 
 
وی افزود: کودکان و نوجوانان نیز در برخی مواقع مبتلا به افسردگی شده و همین موضوع برای آن‌ها مشکلات متعددی را به همراه دارد. 
 
این روانشناس اجتماعی با اشاره به آمار افسردگی در کودکان و نوجوانان اظهارکرد: بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته در کشور، حدود ۵ درصد کودکان و نوجوانان ایرانی مبتلا به افسردگی بوده، اما بسیاری از آن‌ها تحت درمان قرار ندارند. 
 
کاظمی در خصوص عوارض افسردگی در کودکان و نوجوانان تصریح کرد: کودک و نوجوانی که مبتلا به افسردگی می‌شود دچار اختلالات در توجه و تمرکز، اختلال در یادگیری و اضطراب شده و در امور روزانه اش با مشکل مواجه می‌شود. 
 
وی با تاکید بر اینکه " رفتار کودکان و نوجوانان افسرده با رفتار بزرگسالان افسرده تفاوت دارد" خاطرنشان کرد: اندوه، اشک و گریه مداوم، ناامیدی، کاهش انگیزه فعالیت، خستگی مداوم و انرژی تحلیل رفته، انزوای اجتماعی و ارتباط ضعیف با دیگران، اعتماد به نفس پایین و احساس گناه، افزایش حساسیت به خود یا ناتوانی، افزایش بی‌قراری، خشم یا تنفر، اشکال در ارتباط با دیگران، شکایت‌های مکرر از بیماری جسمی مانند سردرد و شکم درد، غیبت‌های مکرر از مدرسه و یا عدم انجام تکالیف مدرسه، تمرکز ضعیف بر روی مطالب و اختلالات عمده در خواب و خوراک از جمله علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان به حساب می‌آید.