نقل نادرست روایت معتبری از پیامبر بزرگوار اسلام(ص) در تابلوی یکی از مدارس پایتخت

 همواره تعلیم و تربیت در مفاهیم دینی و اسلامی ما از جایگاه والایی برخوردار است و مورد تأکید قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) بوده است.

در همین راستا، انسان‌هایی که در این مسیر حرکت کرده‌اند به مراتب در مقایسه با سایر افراد جامعه از کیفیت زندگی مطلوبتری برخوردار بوده‌اند و راه فراز و نشیب زندگی را بهتر طی کرده‌اند.

آموزش و پرورش به عنوان متولی تعلیم و تربیت، نقش تأثیرگذاری در این مسیر دارد و نماد و نشان محیط‌های آموزشی خود را به مفاهیم و روایات ارزشمند دینی مزین کرده است و این انتخاب، راهی برای تشویق و ترغیب بیشتر دانش‌آموزان بر تلاش و ممارست در علم آموزی و کسب دانش است.

اما این بار اشتباه محرز در نگارش حدیثی مشهور در تابلوی ورودی یکی از دبیرستان‌های منطقه 4 تهران، تعجب خانواده‌ها و دانش‌آموزان را به همراه داشته است.

روایت ناصحیح از حدیث پیامبر اکرم(ص) با مضمون و محتوای «اُطلبوالعلمِ مِن الله الی احمد» است که عبارت صحیح آن «اُطلبو الِعلم مِن المَهدِ الَی اللَحد» معنی آن از گهواره تا گور دانش بجوئید است.

نقل نادرست روایت مشهور پیامبر اسلام (ص) در تابلوی ورودی یکی از مدارس منطقه4

با توجه به این روایت ناصحیح و به تبع آن برداشت اشتباه، پرسشی که باید مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران به آن پاسخ دهند، این است که دلیل این بی دقتی و سهل انگاری در نگارش و به تصویر کشیدن این حدیث مشهور از نبی مکرم اسلام آن هم در مبدأ ورودی یک واحد آموزشی چیست؟

 آیا به پیامد بد آموزی و برداشت نادرست از نقل این روایت توسط دانش‌آموزان، توجهی داشته‌اند؟

البته کلمه «هوشمند» نیز در سردر این مدرسه، به شکل عجیبی نوشته شده است؛ به هر حال باید مسئولان آموزش و پرورش در تهیه و به کارگیری مضامین دینی و تربیتی در واحد‌های آموزشی دقت بیشتری داشته باشند؛ چراکه یک بی دقتی ولو سهوی می‌تواند اثرات نامطلوب تربیتی به دنبال داشته باشد.