چالش‌های تنوع مدارس و تفکیک دانش‌آموزان

رضوان حکیم زاده در رابطه با چالش‌های تنوع مدارس و تفکیک دانش‌آموزان اظهار کرد: در رابطه با سطوح مختلف هوش یا استعدادهای دانش‌آموزان تقسیم‌بندی‌هایی وجود دارد و می‌پذیریم که تمام دانش‌آموزان توانمندی‌های یکسان هوشی ندارند اما باید میان هوش و استعداد نیز تفاوت‌ قائل شد، هوش توانایی عمومی انسان برای حل مشکلات است و استعداد داشتن توانمندی در زمینه‌های خاص است.

وی افزود: دانش‌آموزان سطح هوش متفاوتی دارند و برخی بالاتر از سطح متوسط، برخی پایین‌تر از حد متوسط و عده‌ای در حد متوسط هستند و اگر دانش‌آموزان با هم متفاوت هستند باید به آنها آموزش‌های متفاوت ارائه کرد اما اینکه دانش‌آموزان را جدا کرده و در مکان‌های خاص به آنها آموزش دهیم، پذیرفتنی نیست.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: فرصت‌های یادگیری متفاوت باید در کنار یکدیگر برای تمام دانش‌آموزان فراهم شود یعنی آنها در کنار هم باشند و متناسب با ویژگی‌هایشان فرصت‌های یادگیری فراهم شود و بخشی از یادگیری‌ها نیز یکسان خواهد بود.

حکیم زاده ادامه داد:‌ جدا کردن دانش‌آموزان تیزهوش از سایرین، آسیب‌هایی را برای آنها به همراه دارد و نخستین آسیب این است دانش‌آموزی که برچسب می‌خورد و در یک محیط جدا حضور می‌یابد الزاماً تیزهوش نیست و در برخی مواقع شاهد هستیم که خانواده‌، هزینه‌های زیادی می‌کند تا معلم خصوصی گرفته و فرزند خود را به سطح مطلوب برای قبولی در امتحانات مدارس سمپاد برساند.

وی عنوان کرد: بسیاری از دانش‌آموزانی که در مدارس استعدادهای درخشان هستند، تیزهوش نبوده و سختکوش هستند در چنین شرایطی وارد محیطی شده‌اند که سطح انتظارات از آنها بالاست و در این مدارس دچار آسیب می‌شوند از سوی دیگر با این جداسازی به دانش‌آموزانی که تیزهوش واقعی هستند فرصت نمی‌دهیم در کنار سایر بچه‌ها، شرایط زندگی عادی را تجربه کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: دانش‌آموزان تیزهوش به جای اینکه ادای دین خود به جامعه را از کودکی فرا بگیرند دائم از جامعه می‌پرسند برای ما چه کرده‌اید؟ بسیاری از دانش‌آموزان تیزهوشی که غربال شده و به مدارس استعدادهای درخشان می‌روند کشور را ترک می‌کنند و اگر آماری در این رابطه بگیریم، وضعیت هیچ کشوری مانند ما نیست و از یک کلاس ممکن است 12 تا 13 نفر کشور را ترک کنند.

حکیم زاده ادامه داد: در 6 سال دوره ابتدایی، ارزشیابی توصیفی است و از سوی دیگر برای ورود دانش‌آموزان به پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان آزمون برگزار می‌شود، دانش‌آموزان ابتدایی در مدرسه برای تست آماده نمی‌شوند چرا که ارزشیابی توصیفی است بنابراین به سمت موسسات خاص می روند تا برای تست زدن و قبولی در آزمون مدارس تیزهوشان آماده شوند.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر مطرح کرد: چرا اصرار داریم در پایه هفتم آزمون مدارس تیزهوشان برگزار شود؟ برگزاری این آزمون هیچ توجیهی ندارد و اگر به دنبال جداسازی هستیم باید این آزمون را در دوره متوسطه برگزار کنیم.