ویژگی آزادهندگی رنگ زرد قطعا حقیقت ندارد/آیا رنگ زرد باعث افسردگی می شود؟

 لاتریس آیزمن، متخصص رنگ و مدیر اجرایی موسسه پانتون کالر، که به شرکت ها در انتخاب بهترین رنگ برند یا محصولاتشان مشاوره می دهد، می گوید: «ویژگی آزادهندگی رنگ زرد قطعا حقیقت ندارد.» 

آیزمن منبع اصلی این مطالب را شایعه  می داند و اشاره می کند که کارلتون واگنر مدرسه ای برای افراد علاقه مند به رنگ ها تاسیس کرده بود و رنگ زرد رنگ مورد علاقه او نبود و او هر کاری می کرد تا جلوی استفاده از این رنگ را بگیرد که این کاملاً یک دیدگاه شخصی بود و او اکنون مدتهاست که مرده است.

بر اساس گزارش سی ان ان ایزمن در جریان تحقیقاتش بر روی هزاران نفر در طول 30 سال به این نتیجه رسید که اولین کلماتی که به ذهن افراد در معرض رنگ زرد می رسد، «آفتاب»، «گرما»، «تشویق»، «شادی» و حتی گاهی اوقات «بازی» است و این در اثر ارتباط رنگ زرد با خورشید که مهمترین جزء منظومه شمسی است، پدید می آید. 
 
وی افزود :  اگر به هر بچه ای یک جعبه مدادشمعی بدهید، آنها مداد شمعی زرد را بر می دارند و در قسمت چپ یا راست بالای صفحه گردی خورشید را اغلب با اشعه هایی که از آن خارج می شوند، نقاشی می کنند.» 

خورشید ما را از خواب بیدار می کند و باعث رشد محصولات کشاورزی می شود و زمانی که  از پشت ابرها بیرون می آید، بچه ها برای بازی به بیرون از خانه می روند . 

گرچه خورشید در واقع سفید است اما ما آن را به رنگ زرد یا نارنجی می شناسیم چون این رنگ ها طول موج بالاتری دارند و به راحتی در جو زمین پخش نمی شوند و می توانیم آن ها را ببینیم. از طرف دیگر آبی طول موج کوتاهی دارد و به همین دلیل در سراسر آسمان پخش می شود. آیزمن با اثبات کیفیت گرما بخشی رنگ زرد به روح، قسمت اصلی خانه اش را به رنگ زرد نقاشی کرده است. او در واشنگتونی زندگی می کند که اغلب روزها ابری و خسته کننده هستند و رنگ زرد می تواند به او حس آب تنی در  افتاب بدهد. 

بر اساس مقاله ای از جیم بریمن، سابقه استفاده از رنگ زرد برای درمان به شهر لندن در سال 1917 بر می گردد. در جریان جنگ جهانی اول رنگ شناسی به نام هوارد کمپ پروسر به این نتیجه رسید که استفاده از طرح های رنگی درست در اتاق های بیمارستان می تواند سربازان شوک زده را درمان کند. او اتاقی در یکی از بیمارستان های لندن را با سقف آبی رنگ، کف سبز روشن و دیوارهای زرد لیمویی طراحی کرد. مطالعات کمی در زمینه نحوه تاثیرگذاری رنگ زرد بر افراد به صورت بیولوژیک وجود دارد اما آیزمن می گوید که حال و هوای کلی این رنگ عمدتا مثبت است. او در تحقیقاتش با افرادی مواجه شد که در ارتباط با رنگ زرد احساسی عمیق تر از شادی داشتند.  
 
آیا رنگ زرد باعث افسردگی می شود؟ 

حال و هوای رنگ زرد ویژگی هایی دارد که می تواند به رفع اختلالات افسردگی فصلی که هر ساله در فصل خاصی مثل پاییز و زمستان و در اثر کمبود نور خورشید رخ می دهد، کمک کند.  

برخی افراد مبتلا به این افسردگی عینک هایی با شیشه های زرد رنگ به چشم می زنند که مانع دیدن اشعه های نور آبی می شود. این اشعه های آبی رنگ در بدن ملاتونین تولید می کنند که منجر به سرگیجه می شود؛ عارضه ای که می تواند در مبتلایان به افسردگی فصلی شایع باشد. ثابت شده که نوردرمانی از طریق نصب یک جعبه نوری فلورسنت در منزل بیمار به رفع این اختلال کمک می کند و طیف متعادلی از نور ایجاد می نماید که به بیمار حسی شبیه به ایستادن در فضای باز در یک روز آفتابی می بخشد. 
 
نکته دیگری درمورد رنگ زرد وجود دارد. وقتی رنگ زرد تیره تر یا روشن تر می شود، تاثیری متفاوت از رنگ های دیگر دارد و دانشمندان دلیل آن را نمی دانند. اما این ویژگی نقش مهمی در شکل گیری درک بصری ما دارد.  
استیون باک، پروفسور برنامه علوم اعصاب دانشگاه واشنگتون، می گوید که رنگ زرد تنها رنگی است که وقتی تیره تر از محیط اطراف می شود، می تواند رنگ مایه خود را تغییر دهد. 

رنگ زرد کاملا محو و تبدیل به قهوه ای می شود. وقتی قهوه ای روشن تر شد به رنگ زرد در می آید. در مقابل درک بصری افراد از رنگ قرمز، آبی و سبز با تیره یا روشن شدن آن تغییری نمی کند.  
پروفسور باک می گوید:« این ویژگی در توانایی ما برای تشخیص اشیاء و سطوح اهمیت دارد.»