مدیراداره آثار حجمی سازمان زیباسازی در خصوص نصب مجدد مجسمه های سرقت شده گفت : تا هفته آینده با نصب دو مجسمه دیگر ، نصب مجسمه های سرقت شده پایان می یابد . به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، مجتبی موسوی با بیان این مطلب اظهار داشت : مجسمه ابن سینا ساخته عذرا عبدالنبی که از بوستان بهجت آباد سرقت شده بود ، تا پایان این هفته مجددا نصب خواهد شد ، نمونه بدل این مجسمه را حمید شانس ساخته است،وی افزود : مجسمه زندگی ، ساخته فاطمه امدادیان که از بوستان ایرانشهر به سرقت رفته بود ، دوباره توسط این هنرمند در حال ساخت است که اواسط هفته آینده نصب می شود.

به گفته وی مجسمه استاد معین، ستارخان، باقرخان، پرتره استاد صنیع خاتم، مجسمه شهید دادمان و نیم تنه انتزاعی ساخته مرحوم مددی دیگر مجسمه های سرقت شده ای بودند که پیش از این نصب شدند.

مدیر اداره آثار حجمی سازمان زیبا سازی در ادامه بابیان اینکه مجسمه امیرکبیر، ساخته مرحوم استاد ابوالحسن خان صدیقی، از گمرک ترخیص شده و در اختیار سازمان زیبا سازی است گفت: این مجسمه تا یک ماه دیگر، بعد از جانمایی دقیق و ساخت پایه، در بوستان هنرمندان واقع در خیابان ایرانشهر نصب خواهد شد.

موسوی افزود: این مجسمه برنزی بر اساس یکی از تصاویر معروف امیرکبیر ساخته شده و ارتفاع آن ۳ متر و ۱۰ سانتی متر است.

وی با اشاره به اینکه این مجسمه مانند اکثر آثار استاد صدیقی در ایتالیا ساخته شده است اظهار داشت: آن زمان کارگاه ریخته گری برنز در ایران وجود نداشته و به همین دلیل این آثار در ایتالیا ساخته می شد، مجسمه امیرکبیر نیز حدود ۳۰ سال پیش و قبل از انقلاب ساخته شد اما به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی بحبوحه انقلاب، امکان ارسال آن به ایران میسر نشده بود و بعد از گذشت سال ها و فوت استاد، کسی از وجود این مجسمه اطلاعی نداشت.

مدیر اداره آثار حجمی سازمان زیباسازی، پژوهش های هنری نگارخانه برگ سازمان زیباسازی را علت پی بردن به وجود این مجسمه اعلام کرد و ادامه داد: سال گذشته و همزمان با برگزاری نکوداشت استاد صدیقی در نگارخانه برگ، از میان اسناد مربوط به این هنرمند، متوجه وجود مجسمه امیرکبیر در ایتالیا شدیم، این مجسمه همچنان در کارگاهی که استاد در آن به ساخت آثار می پرداختند قرار داشت که طی مکاتبات و بازدید و بررسی از این اثر به همراه فریدون صدیقی، هنرمند مجسمه ساز و فرزند استاد صدیقی، مراحل انتقال آن به ایران انجام شد.